Gmina ma prawo nałożyć na właścicieli nieruchomości pewne opłaty w postaci opłaty adiacenckiej i renty planistycznej z tytułu wzrostu wartości danych nieruchomości. Przedsiębiorcy będą jednak w stanie odliczyć uiszczone kwoty od swojego przychodu.
W związku ze wzrostem wartości nieruchomości gmina ma prawo do nałożenia na ich właścicieli opłaty adiacenckiej i renty planistycznej. Podatnicy wyrażają swoje wątpliwości co do kwestii, czy i w jaki sposób taki wydatek może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu. Fiskus także nie ułatwia sprawy – bardzo często można spotkać się z różnym podejściem organów podatkowych do wspomnianego problemu. Nie ma jednoznacznych wytycznych upraszczających i ujednolicających sprawę – odpowiednia kwalifikacja może być bowiem warunkowana zróżnicowanymi okolicznościami konkretnej sprawy
Regulacje w sprawie opłat adiacenckich określone są w ustawie o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997r.. Zgodnie z zawartymi tam przesłankami, gmina ma prawo do stanowienia takiej opłaty, gdy wartość nieruchomości wzrosła w związku: podziałem nieruchomości, podziałem i scaleniem nieruchomości, budową urządzeń infrastruktury technicznej – np. drogi – z udziałem środków publicznych. Stawka opłaty musi bezpośrednio wynikać z uchwały rady gminy, z zastrzeżeniem, że nie może być ona wyższa niż 50 proc. odnotowanego wzrostu wartości nieruchomości. Gmina na wydanie decyzji ustalającej opłatę adiacencką ma 3 lata. Liczy się ją od dnia, kiedy decyzja o podziale stała się ostateczna, lub kiedy właściciel nieruchomości uzyskał możliwość korzystania z powstałej infrastruktury.
Kwestia renty planistycznej uregulowana została przez ustawę z 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Gmina zobligowana jest w myśl tego przepisu do pobierania takiej opłaty, jeżeli w sytuacji uchwalenia bądź zmiany planu miejscowego wzrosła wartość nieruchomości, a sam właściciel dokonał jej zbycia w ciągu 5 lat od przyjęcia lub też zmiany planu miejscowego. Wysokość renty planistycznej nie może przekroczyć 30proc. wzrostu wartości nieruchomości. Gmina ma w obowiązku wydanie decyzji dotyczącej takiej opłaty bezzwłocznie po otrzymaniu wypisu z aktu notarialnego. Właściciel natomiast może wnioskować o ustalenie opłaty jeszcze przed sfinalizowaniem procesu sprzedaży nieruchomości.
Zasadniczo nie kwestionuje się możliwości zaliczania opłaty adiacenckiej i renty planistycznej do kosztów podatkowych w działalności gospodarczej osób fizycznych oraz spółek. Poniesienie takich opłat wiąże się z prowadzoną działalnością gospodarczą, której efekty zwyczajowo podlegają przecież opodatkowaniu. Jak wyjaśnia Bartosz Antos, Wiceprezes Zarządu Saveinvest, źródłem nieporozumień są ustawy o podatkach dochodowych, które nie wymieniają tych opłat w katalogach wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów. Mowa o art. 23 ust. 1 ustawy o PIT, art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Wątpliwości dotyczą przede wszystkim sposobu ich rozpoznania – czy podlegają pod kategorię kosztów pośrednich czy też bezpośrednich. Część organów podatkowych traktuje rentę planistyczną jako koszt pośredni uzyskania przychodu potrącanego w momencie poniesienia (przykładowo interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 28 lutego 2012r.).
Sama czynność zbycia nieruchomości nie zależy od poniesienia tej opłaty. Takie podejście okazuje się logiczne, jeśli zwróci się uwagę na fakt, że opłata następuje zazwyczaj po sprzedaży (jest możliwa nawet po 5 latach po dokonaniu transakcji, jeżeli zbycie nastąpiło zaraz po zmianie planu miejscowego). Dodatkowo renta planistyczna jako opłata publicznoprawna jest wydatkiem zbliżonym do podatku od nieruchomości, który także potrąca się w momencie poniesienia. Zgodnie z opozycyjnymi stanowiskami urzędów podatkowych, opłatę wiązać należy z konkretnym przychodem ze zbycia nieruchomości, a tym samym traktować jako koszt bezpośredni. Analogicznie, opłatę adiacencką należy zasadniczo uznawać za koszt pośredni uzyskania przychodów, tym bardziej w sytuacji gdy właściciel nie zamierza zbywać nieruchomości. Trzeba jednak mieć na uwadze, że taki rodzaj opłaty może powstać w różnych okolicznościach, co każdorazowo wymaga odrębnej analizy.
Wybierz inwestycję:
PRZED:
Działka inwestycyjna
59 zł / m2
53 zł / m2
45 zł / m2
65 zł / m2
39 zł / m2
30 zł / m2
430 zł / m2
375 zł / m2
PO:
Działka budowlana z
infrastrukturą
245 zł / m2
280 zł / m2
244 zł / m2
350 zł / m2
181 zł / m2
200 zł / m2
1476 zł / m2
716 zł / m2
Co zrobiliśmy:
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy sieć wodociągową do działek
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Uzyskaliśmy decyzję o warunkach zabudowy
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Inwestycja
czas inwestycji w miesiącach
zysk w skali roku
Całkowity zysk z inwestycji
Enklawa Dziwnówek
46 miesięcy
24,42%
131,06%
Mielno Marina
59 miesięcy
20,07%
145,75%
Gąski
186 miesięcy
13,59%
620,34%
Koniusza
72 miesiące
12,41%
101,74%
Jaworek
37 miesięcy
19,32%
72,41%
Gąski I
105 miesięcy
11,47%
158,63%
Mielenko II
34 miesiące
57,80%
264,15%
Osada Jaworek sektor C
49 miesięcy
32,89%
219,39%
Smołdzino
53 miesiące
20,73%
129,83%
Mielenko II
55 miesięcy
6,93%
35,93%
Mielno Marina
41 miesięcy
36,93%
192,63%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,25%
315,74%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,35%
317,08%
Kameralne Kładno
50 miesiące
22,02%
129,15%
Gąski I 650
142 miesiące
12,02%
283,25%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
60 miesięcy
15,60%
106,44%
Mielenko
75 miesięcy
13,00%
114,71%
Mielenko II
53 miesiące
10,51%
55,47%
Mielno Molo
24 miesiące
24,68%
55,46%
Gąski II 950
59 miesięcy
10,29%
61,87%
Mielenko
72 miesiące
10,17%
78,82%
Mielenko
64 miesiące
8,25%
52,62%
Mielenko
64 miesiące
8,28%
52,88%
Chłopy
57 miesięcy
7,68%
42,11%
Chłopy
57 miesięcy
9,12%
51,38%
Wytowno
75 miesięcy
7,81%
60,04%
Gąski I 650
39 miesięcy
10,46%
38,18%
Wytowno
74 miesiące
8,22%
62,79%
Chłopy
55 miesięcy
5,41%
27,34%
Smołdzino
53 miesiące
16,11%
93,45%
Mielenko II
33 miesiące
10,06%
30,17%
Gąski I 650
29 miesięcy
7,44%
18,93%
Chłopy
43 miesiące
6,60%
25,74%
Przesuń, żeby zobaczyć wszystkie kolumny