Jakie warunki muszą zostać spełnione, by dana organizacja społeczna mogła zostać uznana za stronę w postępowaniu administracyjnym?
W myśl art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach osoby, w liczbie co najmniej trzech, zamierzające założyć stowarzyszenie zwykłe, uchwalają regulamin działalności, określający w szczególności nazwę stowarzyszenia zwykłego, cel lub cele, teren i środki działania, siedzibę, przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd, zasady dokonywania zmian regulaminu działalności, sposób nabycia i utraty członkostwa, a także sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego. Idąc dalej, za art. 43 pkt 2 Prawa o stowarzyszeniach, warto mieć na uwadze, że ilekroć w ustawie jest mowa o statucie, należy przez to rozumieć regulamin stowarzyszenia zwykłego.
Zgodnie z art. 31 kodeksu postępowania administracyjnego każda organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby występować z żądaniem wszczęcia postępowania lub też dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i równocześnie gdy przemawia za tym interes społeczny – informuje Bartosz Antos z portalu www.saveinvest.pl. Organ administracji publicznej, jeśli uzna żądanie organizacji społecznej za uzasadnione, postanawia o dopuszczeniu organizacji do udziału w postępowaniu, która uczestniczy w nim na prawach strony. Na postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania lub dopuszczenia do udziału w postępowaniu stowarzyszeniu służy zażalenie. Warto mieć także na uwadze, że organ administracji publicznej, posiada uprawnienia, by w chwili wszczęcia postępowania w sprawie dotyczącej innej osoby, zawiadomić o tym fakcie organizację społeczną, jeżeli uzna, że może ona być zainteresowana udziałem w tym postępowaniu ze względu na swoje cele statutowe, i gdy przemawia za tym interes społeczny. Organizacja społeczna, która nie uczestniczy w postępowaniu na prawach strony, może za zgodą organu administracji publicznej przedstawić temu organowi swój pogląd w sprawie, wyrażony w uchwale lub oświadczeniu jej organu statutowego. Należy także zaznaczyć, że omówionego tu art. 31 kodeksu postępowania administracyjnego, zgodnie z art. 28 ust. 3 prawa budowalnego, nie stosuje się w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę. Dla przypomnienia, stronami w postępowaniu w sprawie wydania pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu – podkreśla Bartosz Antos z portalu www.saveinvest.pl.
Aby dokładnie zilustrować, kiedy zachodzą okoliczności wymienione przez ustawodawcę w art. 31 kodeksu postępowania administracyjnego omówiony zostanie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 12 marca 2014 roku (sygnatura akt: I SA/Kr 1376/13), w którym uwzględniona została skarga pewnego stowarzyszenia w związku z odmową przyznania jej przymiotu strony w postępowaniu w sprawie budowy przez deweloperów obiektów wielorodzinnych. Pierwszą z zaprezentowanych powyżej przesłanek była zasadność dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w postępowaniu z uwagi na jej cele statutowe. W praktyce oznacza to, że musi zaistnieć rzeczywisty związek pomiędzy przedmiotem toczącego się postępowania administracyjnego a celami oraz zakresem działania danej organizacji społecznej, które powinny zostać ustalone w statucie danego stowarzyszenia – wyjaśnia Bartosz Antos z portalu www.saveinvest.pl. W przywołanej tu sprawie celami stowarzyszenia, na które powołało się ono we wniosku do organu administracji publicznej, była ekologia, ochrona środowiska oraz udział w kształtowaniu przestrzeni i zieleni miasta. Jednak, zdaniem rozpatrującego sprawę organu, nie zostało wykazane równocześnie na czym miałoby polegać działanie w zakresie interesu społecznego.
Kwestia, jak poprawnie rozumieć przesłankę o dopuszczeniu organizacji społecznej do udziału w postępowaniu z uwagi na interes społeczny wyjaśniona zostanie w
Jakie warunki muszą zostać spełnione, by dana organizacja społeczna mogła zostać uznana za stronę w postępowaniu administracyjnym?
W myśl art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach osoby, w liczbie co najmniej trzech, zamierzające założyć stowarzyszenie zwykłe, uchwalają regulamin działalności, określający w szczególności nazwę stowarzyszenia zwykłego, cel lub cele, teren i środki działania, siedzibę, przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd, zasady dokonywania zmian regulaminu działalności, sposób nabycia i utraty członkostwa, a także sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego. Idąc dalej, za art. 43 pkt 2 Prawa o stowarzyszeniach, warto mieć na uwadze, że ilekroć w ustawie jest mowa o statucie, należy przez to rozumieć regulamin stowarzyszenia zwykłego.
Zgodnie z art. 31 kodeksu postępowania administracyjnego każda organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby występować z żądaniem wszczęcia postępowania lub też dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i równocześnie gdy przemawia za tym interes społeczny – informuje Bartosz Antos z portalu www.saveinvest.pl. Organ administracji publicznej, jeśli uzna żądanie organizacji społecznej za uzasadnione, postanawia o dopuszczeniu organizacji do udziału w postępowaniu, która uczestniczy w nim na prawach strony. Na postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania lub dopuszczenia do udziału w postępowaniu stowarzyszeniu służy zażalenie. Warto mieć także na uwadze, że organ administracji publicznej, posiada uprawnienia, by w chwili wszczęcia postępowania w sprawie dotyczącej innej osoby, zawiadomić o tym fakcie organizację społeczną, jeżeli uzna, że może ona być zainteresowana udziałem w tym postępowaniu ze względu na swoje cele statutowe, i gdy przemawia za tym interes społeczny. Organizacja społeczna, która nie uczestniczy w postępowaniu na prawach strony, może za zgodą organu administracji publicznej przedstawić temu organowi swój pogląd w sprawie, wyrażony w uchwale lub oświadczeniu jej organu statutowego. Należy także zaznaczyć, że omówionego tu art. 31 kodeksu postępowania administracyjnego, zgodnie z art. 28 ust. 3 prawa budowalnego, nie stosuje się w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę. Dla przypomnienia, stronami w postępowaniu w sprawie wydania pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu – podkreśla Bartosz Antos z portalu www.saveinvest.pl.
Aby dokładnie zilustrować, kiedy zachodzą okoliczności wymienione przez ustawodawcę w art. 31 kodeksu postępowania administracyjnego omówiony zostanie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 12 marca 2014 roku (sygnatura akt: I SA/Kr 1376/13), w którym uwzględniona została skarga pewnego stowarzyszenia w związku z odmową przyznania jej przymiotu strony w postępowaniu w sprawie budowy przez deweloperów obiektów wielorodzinnych. Pierwszą z zaprezentowanych powyżej przesłanek była zasadność dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w postępowaniu z uwagi na jej cele statutowe. W praktyce oznacza to, że musi zaistnieć rzeczywisty związek pomiędzy przedmiotem toczącego się postępowania administracyjnego a celami oraz zakresem działania danej organizacji społecznej, które powinny zostać ustalone w statucie danego stowarzyszenia – wyjaśnia Bartosz Antos z portalu www.saveinvest.pl. W przywołanej tu sprawie celami stowarzyszenia, na które powołało się ono we wniosku do organu administracji publicznej, była ekologia, ochrona środowiska oraz udział w kształtowaniu przestrzeni i zieleni miasta. Jednak, zdaniem rozpatrującego sprawę organu, nie zostało wykazane równocześnie na czym miałoby polegać działanie w zakresie interesu społecznego.
Kwestia, jak poprawnie rozumieć przesłankę o dopuszczeniu organizacji społecznej do udziału w postępowaniu z uwagi na interes społeczny wyjaśniona zostanie w kolejnej części artykułu.
.
Wybierz inwestycję:
PRZED:
Działka inwestycyjna
59 zł / m2
53 zł / m2
45 zł / m2
65 zł / m2
39 zł / m2
30 zł / m2
430 zł / m2
375 zł / m2
PO:
Działka budowlana z
infrastrukturą
245 zł / m2
280 zł / m2
244 zł / m2
350 zł / m2
181 zł / m2
200 zł / m2
1476 zł / m2
716 zł / m2
Co zrobiliśmy:
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy sieć wodociągową do działek
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Uzyskaliśmy decyzję o warunkach zabudowy
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Inwestycja
czas inwestycji w miesiącach
zysk w skali roku
Całkowity zysk z inwestycji
Enklawa Dziwnówek
46 miesięcy
24,42%
131,06%
Mielno Marina
59 miesięcy
20,07%
145,75%
Gąski
186 miesięcy
13,59%
620,34%
Koniusza
72 miesiące
12,41%
101,74%
Jaworek
37 miesięcy
19,32%
72,41%
Gąski I
105 miesięcy
11,47%
158,63%
Mielenko II
34 miesiące
57,80%
264,15%
Osada Jaworek sektor C
49 miesięcy
32,89%
219,39%
Smołdzino
53 miesiące
20,73%
129,83%
Mielenko II
55 miesięcy
6,93%
35,93%
Mielno Marina
41 miesięcy
36,93%
192,63%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,25%
315,74%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,35%
317,08%
Kameralne Kładno
50 miesiące
22,02%
129,15%
Gąski I 650
142 miesiące
12,02%
283,25%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
60 miesięcy
15,60%
106,44%
Mielenko
75 miesięcy
13,00%
114,71%
Mielenko II
53 miesiące
10,51%
55,47%
Mielno Molo
24 miesiące
24,68%
55,46%
Gąski II 950
59 miesięcy
10,29%
61,87%
Mielenko
72 miesiące
10,17%
78,82%
Mielenko
64 miesiące
8,25%
52,62%
Mielenko
64 miesiące
8,28%
52,88%
Chłopy
57 miesięcy
7,68%
42,11%
Chłopy
57 miesięcy
9,12%
51,38%
Wytowno
75 miesięcy
7,81%
60,04%
Gąski I 650
39 miesięcy
10,46%
38,18%
Wytowno
74 miesiące
8,22%
62,79%
Chłopy
55 miesięcy
5,41%
27,34%
Smołdzino
53 miesiące
16,11%
93,45%
Mielenko II
33 miesiące
10,06%
30,17%
Gąski I 650
29 miesięcy
7,44%
18,93%
Chłopy
43 miesiące
6,60%
25,74%
Przesuń, żeby zobaczyć wszystkie kolumny