Zarządzaj plikami cookies
Wróc do bloga

Kiedy stowarzyszenie będzie stroną w postępowaniu administracyjnym? Część pierwsza

Bartosz Antos
28 sierpnia 2017
Nieruchomości
Prawo

Jakie warunki muszą zostać spełnione, by dana organizacja społeczna mogła zostać uznana za stronę w postępowaniu administracyjnym?

W myśl art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach osoby, w liczbie co najmniej trzech, zamierzające założyć stowarzyszenie zwykłe, uchwalają regulamin działalności, określający w szczególności nazwę stowarzyszenia zwykłego, cel lub cele, teren i środki działania, siedzibę, przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd, zasady dokonywania zmian regulaminu działalności, sposób nabycia i utraty członkostwa, a także sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego. Idąc dalej, za art. 43 pkt 2 Prawa o stowarzyszeniach, warto mieć na uwadze, że ilekroć w ustawie jest mowa o statucie, należy przez to rozumieć regulamin stowarzyszenia zwykłego.

Zgodnie z art. 31 kodeksu postępowania administracyjnego każda organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby występować z żądaniem wszczęcia postępowania lub też dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i równocześnie gdy przemawia za tym interes społeczny – informuje Bartosz Antos z portalu www.saveinvest.pl. Organ administracji publicznej, jeśli uzna żądanie organizacji społecznej za uzasadnione, postanawia o dopuszczeniu organizacji do udziału w postępowaniu, która uczestniczy w nim na prawach strony. Na postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania lub dopuszczenia do udziału w postępowaniu stowarzyszeniu służy zażalenie. Warto mieć także na uwadze, że organ administracji publicznej, posiada uprawnienia, by w chwili wszczęcia postępowania w sprawie dotyczącej innej osoby, zawiadomić o tym fakcie organizację społeczną, jeżeli uzna, że może ona być zainteresowana udziałem w tym postępowaniu ze względu na swoje cele statutowe, i gdy przemawia za tym interes społeczny. Organizacja społeczna, która nie uczestniczy w postępowaniu na prawach strony, może za zgodą organu administracji publicznej przedstawić temu organowi swój pogląd w sprawie, wyrażony w uchwale lub oświadczeniu jej organu statutowego. Należy także zaznaczyć, że omówionego tu art. 31 kodeksu postępowania administracyjnego, zgodnie z art. 28 ust. 3 prawa budowalnego, nie stosuje się w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę. Dla przypomnienia, stronami w postępowaniu w sprawie wydania pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu – podkreśla Bartosz Antos z portalu www.saveinvest.pl.

Aby dokładnie zilustrować, kiedy zachodzą okoliczności wymienione przez ustawodawcę w art. 31 kodeksu postępowania administracyjnego omówiony zostanie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 12 marca 2014 roku (sygnatura akt: I SA/Kr 1376/13), w którym uwzględniona została skarga pewnego stowarzyszenia w związku z odmową przyznania jej przymiotu strony w postępowaniu w sprawie budowy przez deweloperów obiektów wielorodzinnych. Pierwszą z zaprezentowanych powyżej przesłanek była zasadność dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w postępowaniu z uwagi na jej cele statutowe. W praktyce oznacza to, że musi zaistnieć rzeczywisty związek pomiędzy przedmiotem toczącego się postępowania administracyjnego a celami oraz zakresem działania danej organizacji społecznej, które powinny zostać ustalone w statucie danego stowarzyszenia – wyjaśnia Bartosz Antos z portalu www.saveinvest.pl. W przywołanej tu sprawie celami stowarzyszenia, na które powołało się ono we wniosku do organu administracji publicznej, była ekologia, ochrona środowiska oraz udział w kształtowaniu przestrzeni i zieleni miasta. Jednak, zdaniem rozpatrującego sprawę organu, nie zostało wykazane równocześnie na czym miałoby polegać działanie w zakresie interesu społecznego.

Kwestia, jak poprawnie rozumieć przesłankę o dopuszczeniu organizacji społecznej do udziału w postępowaniu z uwagi na interes społeczny wyjaśniona zostanie w

Kiedy stowarzyszenie będzie stroną w postępowaniu administracyjnym? Część pierwsza

Prawo

Jakie warunki muszą zostać spełnione, by dana organizacja społeczna mogła zostać uznana za stronę w postępowaniu administracyjnym?

W myśl art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach osoby, w liczbie co najmniej trzech, zamierzające założyć stowarzyszenie zwykłe, uchwalają regulamin działalności, określający w szczególności nazwę stowarzyszenia zwykłego, cel lub cele, teren i środki działania, siedzibę, przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd, zasady dokonywania zmian regulaminu działalności, sposób nabycia i utraty członkostwa, a także sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego. Idąc dalej, za art. 43 pkt 2 Prawa o stowarzyszeniach, warto mieć na uwadze, że ilekroć w ustawie jest mowa o statucie, należy przez to rozumieć regulamin stowarzyszenia zwykłego.

Zgodnie z art. 31 kodeksu postępowania administracyjnego każda organizacja społeczna może w sprawie dotyczącej innej osoby występować z żądaniem wszczęcia postępowania lub też dopuszczenia jej do udziału w postępowaniu, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi tej organizacji i równocześnie gdy przemawia za tym interes społeczny – informuje Bartosz Antos z portalu www.saveinvest.pl. Organ administracji publicznej, jeśli uzna żądanie organizacji społecznej za uzasadnione, postanawia o dopuszczeniu organizacji do udziału w postępowaniu, która uczestniczy w nim na prawach strony. Na postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania lub dopuszczenia do udziału w postępowaniu stowarzyszeniu służy zażalenie. Warto mieć także na uwadze, że organ administracji publicznej, posiada uprawnienia, by w chwili wszczęcia postępowania w sprawie dotyczącej innej osoby, zawiadomić o tym fakcie organizację społeczną, jeżeli uzna, że może ona być zainteresowana udziałem w tym postępowaniu ze względu na swoje cele statutowe, i gdy przemawia za tym interes społeczny. Organizacja społeczna, która nie uczestniczy w postępowaniu na prawach strony, może za zgodą organu administracji publicznej przedstawić temu organowi swój pogląd w sprawie, wyrażony w uchwale lub oświadczeniu jej organu statutowego. Należy także zaznaczyć, że omówionego tu art. 31 kodeksu postępowania administracyjnego, zgodnie z art. 28 ust. 3 prawa budowalnego, nie stosuje się w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę. Dla przypomnienia, stronami w postępowaniu w sprawie wydania pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu – podkreśla Bartosz Antos z portalu www.saveinvest.pl.

Aby dokładnie zilustrować, kiedy zachodzą okoliczności wymienione przez ustawodawcę w art. 31 kodeksu postępowania administracyjnego omówiony zostanie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 12 marca 2014 roku (sygnatura akt: I SA/Kr 1376/13), w którym uwzględniona została skarga pewnego stowarzyszenia w związku z odmową przyznania jej przymiotu strony w postępowaniu w sprawie budowy przez deweloperów obiektów wielorodzinnych. Pierwszą z zaprezentowanych powyżej przesłanek była zasadność dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w postępowaniu z uwagi na jej cele statutowe. W praktyce oznacza to, że musi zaistnieć rzeczywisty związek pomiędzy przedmiotem toczącego się postępowania administracyjnego a celami oraz zakresem działania danej organizacji społecznej, które powinny zostać ustalone w statucie danego stowarzyszenia – wyjaśnia Bartosz Antos z portalu www.saveinvest.pl. W przywołanej tu sprawie celami stowarzyszenia, na które powołało się ono we wniosku do organu administracji publicznej, była ekologia, ochrona środowiska oraz udział w kształtowaniu przestrzeni i zieleni miasta. Jednak, zdaniem rozpatrującego sprawę organu, nie zostało wykazane równocześnie na czym miałoby polegać działanie w zakresie interesu społecznego.

Kwestia, jak poprawnie rozumieć przesłankę o dopuszczeniu organizacji społecznej do udziału w postępowaniu z uwagi na interes społeczny wyjaśniona zostanie w kolejnej części artykułu.

.

Bartosz Antos

Dyrektor ds. Nieruchomości

Współzałożyciel i Dyrektor ds. Nieruchomości w Saveinvest. W swojej karierze uczestniczył w ponad 1000 transakcji sprzedaży gruntów.
W Saveinvest odpowiedzialny jest m.in. za selekcję gruntów kwalifikujących się do nowych projektów inwestycyjnych, co jest fundamentem udanego przedsięwzięcia w tej branży. Wie, że podstawą do dokonania dobrego wyboru, jest uważne słuchanie Klientów, tych z którymi już przyszło mu pracować i tych nowych, przyszłych. Po prostu słuchanie Ludzi. Dlatego tak ważny jest dla niego kontakt bezpośredni, spotkania, rozmowy, wszystko to co sprawia, że może być bliżej potrzeb Klientów i lepiej je realizować.

Tereny przed i po

Wybierz inwestycję:

Chłopy k. Mielna
Gąski I
Gąski II
Mielenko I
Mielenko II
Smołdzino
Mielno Molo
Enklawa Dziwnówek

PRZED:
Działka inwestycyjna

59 zł / m2

53 zł / m2

45 zł / m2

65 zł / m2

39 zł / m2

30 zł / m2

430 zł / m2

375 zł / m2

PO:
Działka budowlana z infrastrukturą

245 zł / m2

280 zł / m2

244 zł / m2

350 zł / m2

181 zł / m2

200 zł / m2

1476 zł / m2

716 zł / m2

Co zrobiliśmy:

  • Wydzieliliśmy wszystkie działki

  • Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane

  • Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę

  • Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej

  • Podłączyliśmy sieć wodociągową do działek

  • Wydzieliliśmy wszystkie działki

  • Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane

  • Utwardziliśmy drogę

  • Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej

  • Podłączyliśmy działki do sieci gazowej

  • Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej

  • Wydzieliliśmy wszystkie działki

  • Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane

  • Utwardziliśmy drogę

  • Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej

  • Podłączyliśmy działki do sieci gazowej

  • Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej

  • Wydzieliliśmy wszystkie działki

  • Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane

  • Utwardziliśmy drogę

  • Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej

  • Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej

  • Podłączyliśmy działki do sieci gazowej

  • Wydzieliliśmy wszystkie działki

  • Utwardziliśmy drogę

  • Uzyskaliśmy decyzję o warunkach zabudowy

  • Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej

  • Wydzieliliśmy wszystkie działki

  • Utwardziliśmy drogę

  • Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane

  • Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej

  • Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej

  • Wydzieliliśmy wszystkie działki

  • Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane

  • Utwardziliśmy drogę

  • Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej

  • Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej

  • Podłączyliśmy działki do sieci gazowej

  • Wydzieliliśmy wszystkie działki

  • Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane

  • Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę

  • Podłączyliśmy działki do sieci gazowej

  • Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej

  • Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej

przeciągnij

Zobacz, ile zarobili nasi klienci:

Inwestycja

czas inwestycji w miesiącach

zysk w skali roku

Całkowity zysk z inwestycji

Enklawa Dziwnówek

46 miesięcy

24,42%

131,06%

Mielno Marina

59 miesięcy

20,07%

145,75%

Gąski

186 miesięcy

13,59%

620,34%

Koniusza

72 miesiące

12,41%

101,74%

Jaworek

37 miesięcy

19,32%

72,41%

Gąski I

105 miesięcy

11,47%

158,63%

Mielenko II

34 miesiące

57,80%

264,15%

Osada Jaworek sektor C

49 miesięcy

32,89%

219,39%

Smołdzino

53 miesiące

20,73%

129,83%

Mielenko II

55 miesięcy

6,93%

35,93%

Mielno Marina

41 miesięcy

36,93%

192,63%

Jaworek Sektor C

54 miesiące

37,25%

315,74%

Jaworek Sektor C

54 miesiące

37,35%

317,08%

Kameralne Kładno

50 miesiące

22,02%

129,15%

Gąski I 650

142 miesiące

12,02%

283,25%

Smołdzino

61 miesięcy

21,44%

168,46%

Smołdzino

61 miesięcy

21,44%

168,46%

Smołdzino

60 miesięcy

15,60%

106,44%

Mielenko

75 miesięcy

13,00%

114,71%

Mielenko II

53 miesiące

10,51%

55,47%

Mielno Molo

24 miesiące

24,68%

55,46%

Gąski II 950

59 miesięcy

10,29%

61,87%

Mielenko

72 miesiące

10,17%

78,82%

Mielenko

64 miesiące

8,25%

52,62%

Mielenko

64 miesiące

8,28%

52,88%

Chłopy

57 miesięcy

7,68%

42,11%

Chłopy

57 miesięcy

9,12%

51,38%

Wytowno

75 miesięcy

7,81%

60,04%

Gąski I 650

39 miesięcy

10,46%

38,18%

Wytowno

74 miesiące

8,22%

62,79%

Chłopy

55 miesięcy

5,41%

27,34%

Smołdzino

53 miesiące

16,11%

93,45%

Mielenko II

33 miesiące

10,06%

30,17%

Gąski I 650

29 miesięcy

7,44%

18,93%

Chłopy

43 miesiące

6,60%

25,74%

Pokaż więcej

Przesuń, żeby zobaczyć wszystkie kolumny

Zainteresował Cię nasz artykuł?

Bądź na bieżąco i zapisz się do newslettera. W zamian zyskasz dostęp do najnowszych informacji o inwestycjach, informacji o zmianach w prawie oraz regularnych artykułów branżowych.

Gwarantujemy wysoką jakość treści, a jeśli zdecydujesz się wypisać, wystarczy jedno Twoje kliknięcie.











    * Pole obowiązkowe