W sierpniu tego roku Naczelny Sąd Administracyjny przyjrzał się kwestii dopuszczalności skargi na bezczynność organu, który zaniechał wniesienia sprzeciwu w drodze decyzji administracyjnej. Sprawa dotyczyła zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych. Pewien inwestor wystąpił do Starosty Wolsztyńskiego z pismem, w którym stwierdził, iż planuje wykonać taras na działce, należącej do wspólnoty mieszkaniowej. Wspólnota mieszkaniowa, w odpowiedzi na działanie inwestora, poprosiła Starostę Wolsztyńskiego o interwencję w postaci wniesienia sprzeciwu w drodze decyzji. Organ administracji uznał jednak, że w sprawie nie było podstaw do badania prawdziwości oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i odmówił wniesienia sprzeciwu. Czy miał w tym zakresie rację?
Rozpatrując wyżej wspomnianą sprawę sąd administracyjny odwołał się do przepisu art. 3 § 2 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Zgodnie z tą regulacją kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje przede wszystkim orzekanie w sprawach skarg na decyzje administracyjne, postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty, postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które służy zażalenie, pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego, wydawane w indywidualnych sprawach, opinie zabezpieczające i odmowy wydania opinii zabezpieczających, a także akty prawa miejscowego organów jednostek samorządu terytorialnego i terenowych organów administracji rządowej, a także bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania, ale tylko w określonych przypadkach. Dodatkowo art. 3 § 2a k.p.a. wskazuje, że sądy administracyjne orzekają także w sprawach sprzeciwów od decyzji wydanych na podstawie art. 138 § 2 wspomnianej ustawy, czyli przez organ odwoławczy, przekazujących sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi I instancji. Wyżej wspomniany katalog wyznacza zakres uprawnień sądu administracyjnego – stwierdza Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest sp. z o.o. Jeżeli zatem dojdzie do zaskarżenia aktu lub czynności, niewskazanych w tych przepisach, sąd jest zobowiązany do odrzucenia tej skargi.
W tym kontekście warto się również przejrzeć instytucji zgłoszenia wykonania robót budowlanych. W pewnym sensie to uproszczona forma pozwolenia na budowę. Polega bowiem na uzyskaniu akceptacji organu administracji architektoniczno-budowlanej. Skorzystanie z tej konstrukcji możliwe jest jednak w ściśle określonych przypadkach, wskazanych w art. 30 ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane. W zgłoszeniu inwestor określa rodzaj, zakres i sposób wykonania robót budowlanych, a także termin ich rozpoczęcia. Dołącza również stosowne dokumenty. Organ administracji architektoniczno-budowlanej może natomiast w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia wnieść sprzeciw. Co przy tym istotne, organ administracji może, ale nie musi wnieść taki sprzeciw – podkreśla Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest sp. z o.o.
Skarga na bezczynność organu okazała się zatem niedopuszczalna. Starosta Wolsztyński nie był zobligowany do wniesienia sprzeciwu w omawianej sprawie. Nie pozostawał on również w zwłoce, ponieważ nie ma mowy o wszczęciu jakiegokolwiek postępowania administracyjnego. Zgłoszenie inwestora nie ma bowiem charakteru wniosku, jest to odrębna instytucja, stanowiąca oświadczenie. Stroną w tej sprawie jest wyłącznie inwestor. Analizując stan faktyczny omawianej sprawy, oczywistym wydaje się zatem, że skarga nie była dopuszczalna. Niewątpliwie jednak Naczelny Sąd Administracyjny przypomniał o charakterze zgłoszenia wykonania robót budowlanych oraz o tym, jaki jest krąg podmiotowy w tym, specyficznym postępowaniu. To istotne orzeczenie dla branży nieruchomości – stwierdza Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest sp. z o.o.
Wybierz inwestycję:
PRZED:
Działka inwestycyjna
59 zł / m2
53 zł / m2
45 zł / m2
65 zł / m2
39 zł / m2
30 zł / m2
430 zł / m2
375 zł / m2
PO:
Działka budowlana z
infrastrukturą
245 zł / m2
280 zł / m2
244 zł / m2
350 zł / m2
181 zł / m2
200 zł / m2
1476 zł / m2
716 zł / m2
Co zrobiliśmy:
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy sieć wodociągową do działek
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Uzyskaliśmy decyzję o warunkach zabudowy
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Inwestycja
czas inwestycji w miesiącach
zysk w skali roku
Całkowity zysk z inwestycji
Enklawa Dziwnówek
46 miesięcy
24,42%
131,06%
Mielno Marina
59 miesięcy
20,07%
145,75%
Gąski
186 miesięcy
13,59%
620,34%
Koniusza
72 miesiące
12,41%
101,74%
Jaworek
37 miesięcy
19,32%
72,41%
Gąski I
105 miesięcy
11,47%
158,63%
Mielenko II
34 miesiące
57,80%
264,15%
Osada Jaworek sektor C
49 miesięcy
32,89%
219,39%
Smołdzino
53 miesiące
20,73%
129,83%
Mielenko II
55 miesięcy
6,93%
35,93%
Mielno Marina
41 miesięcy
36,93%
192,63%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,25%
315,74%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,35%
317,08%
Kameralne Kładno
50 miesiące
22,02%
129,15%
Gąski I 650
142 miesiące
12,02%
283,25%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
60 miesięcy
15,60%
106,44%
Mielenko
75 miesięcy
13,00%
114,71%
Mielenko II
53 miesiące
10,51%
55,47%
Mielno Molo
24 miesiące
24,68%
55,46%
Gąski II 950
59 miesięcy
10,29%
61,87%
Mielenko
72 miesiące
10,17%
78,82%
Mielenko
64 miesiące
8,25%
52,62%
Mielenko
64 miesiące
8,28%
52,88%
Chłopy
57 miesięcy
7,68%
42,11%
Chłopy
57 miesięcy
9,12%
51,38%
Wytowno
75 miesięcy
7,81%
60,04%
Gąski I 650
39 miesięcy
10,46%
38,18%
Wytowno
74 miesiące
8,22%
62,79%
Chłopy
55 miesięcy
5,41%
27,34%
Smołdzino
53 miesiące
16,11%
93,45%
Mielenko II
33 miesiące
10,06%
30,17%
Gąski I 650
29 miesięcy
7,44%
18,93%
Chłopy
43 miesiące
6,60%
25,74%
Przesuń, żeby zobaczyć wszystkie kolumny