W planowaniu przestrzennym istotne znaczenie odgrywa miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Umożliwia on bowiem zachowanie ładu przestrzennego w szerokim zakresie i pozytywnie wpływa na wizerunek gminy. Dlaczego więc tak trudno przychodzi urzędnikom uchwalanie takiego MPZP? Chodzi o pieniądze.
Poza kosztami, które są niezbędne dla przygotowania pojawiają się także obawy przed ewentualnymi roszczeniami wypłaty odszkodowań dla mieszkańców czy przedsiębiorców, których wartość działek uległa zmniejszeniu na skutek akceptacji nowego planu. Takie sytuacje są dość częste w przypadku, gdy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wprowadza ograniczenia czy zakazy dla nieruchomości. W większości przypadków – w trosce o środowisko naturalne czy też realizację innych ważnych inwestycji.
Art. 21 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wymienia podmioty, które można obciążyć kosztami sporządzonego MPZP (poza gminą oczywiście):
Powiat i województwo, gdy miejscowy plan ma choć częściowo umożliwić realizację inwestycji celu publicznego o powiatowym czy wojewódzkim znaczeniu,
Skarb państwa, gdy plan choć w części konsekwencją zamiaru realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym,
Inwestor realizujący inwestycję celu publicznego gdy plan miejscowy choć w części jest wynikiem zamiaru realizacji inwestycji przez tego inwestora.
Robert Tomaszewski z SaveInvest Sp. z o.o. podkreśla, że dość trudne jest jednak określenie, czy konkretna inwestycja należy do inwestycji celu publicznego i czy jest ważna dla społeczeństwa lokalnego, o zasięgu ponadlokalnym czy krajowym. Wskazówką prowadzącą do odpowiedzi na zadawane pytania może być art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, w którym wymienione są kategorie celów publicznych. Mogą to być np. budowa drogi publicznej, urządzenia przesyłowego, linii kolejowej, zwiększenie terenu cmentarza czy terenów wartościowych pod względem środowiska, cele oświatowe i kulturowe.
Dla prawidłowej oceny, w jakim zakresie dane podmioty winny sfinansować sporządzenie planu konieczne jest ustalenie, czy plan służył będzie konkretnie danej inwestycji, czy też możliwe będzie wprowadzenie dodatkowego przeznaczenia. Wówczas określony podmiot na rzecz którego plan zostanie sporządzony, współfinansuje go proporcjonalnie do inwestycji celu publicznego. Termin na uregulowanie należności związanych ze sporządzeniem planu nie jest jednoznacznie wskazany przez ustawodawcę. Przyjmuje się, że data ostateczna to okres po wejściu w życie planu.
Koszty uchwalenia planu to nie to samo, co sporządzenia. Dotyczą one także ewentualnych konsekwencji związanych z wypłatami odszkodowań związanych ze zmniejszeniem wartości gruntów na skutek wprowadzenia planu zagospodarowania. Jest to o tyle ważne, że te środki gmina zapewnić musi sama. Ustawowo, wymienione powyżej podmioty mogą finansować jedynie koszty sporządzenia MPZP, a nie skutki wynikające z wprowadzonych zapisów.
Gminy radzą sobie z tym całkiem dobrze, poprzez próby uzyskania funduszy z innych źródeł, często od prywatnych przedsiębiorców, którzy zainteresowani są konkretną lokalizacją w planie, nad którym gmina pracuje. Warto jednak być świadomym ograniczeń, które wynikają z takich umów. Nie jest możliwe bowiem zawarcie porozumienia gminy z przedsiębiorcą, które by polegało na obietnicy „przydziału” w zamian za wpłacone środki. Rozmowy nie są formalne, raczej stanowią umowę słowną. Należy pamiętać, że nie jest to forma umowy cywilnej, bo trudne jest określenie tutaj choćby przedmiotu umowy.
Plan zagospodarowania wstępnie zatwierdzony przez gminę, może zostać też zablokowany przez organy uzgadniające plan, organy nadzoru, czy właściciela samej nieruchomości, której plan ma dotyczyć (np. poprzez odwoływanie się od decyzji gminy).
Jeśli omawiana „nieoficjalna ugoda” gminy z przedsiębiorcą nie dojdzie do skutku, to może on jedynie przekazać na rzecz gminy darowiznę. Robert Tomaszewski zaznacza, że chociażby dlatego warto powierzyć takie działania profesjonalistom z SaveInvest, którzy znają przepisy prawa i możliwości jakie za sobą niosą zapisy ustawowe i przyjęte zwyczaje. Uzyskanie takiego „miejsca” w lokalnym planie zagospodarowania przestrzennego daje wiele możliwości na przyszłość.
Wybierz inwestycję:
PRZED:
Działka inwestycyjna
59 zł / m2
53 zł / m2
45 zł / m2
65 zł / m2
39 zł / m2
30 zł / m2
430 zł / m2
375 zł / m2
PO:
Działka budowlana z
infrastrukturą
245 zł / m2
280 zł / m2
244 zł / m2
350 zł / m2
181 zł / m2
200 zł / m2
1476 zł / m2
716 zł / m2
Co zrobiliśmy:
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy sieć wodociągową do działek
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Uzyskaliśmy decyzję o warunkach zabudowy
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Inwestycja
czas inwestycji w miesiącach
zysk w skali roku
Całkowity zysk z inwestycji
Enklawa Dziwnówek
46 miesięcy
24,42%
131,06%
Mielno Marina
59 miesięcy
20,07%
145,75%
Gąski
186 miesięcy
13,59%
620,34%
Koniusza
72 miesiące
12,41%
101,74%
Jaworek
37 miesięcy
19,32%
72,41%
Gąski I
105 miesięcy
11,47%
158,63%
Mielenko II
34 miesiące
57,80%
264,15%
Osada Jaworek sektor C
49 miesięcy
32,89%
219,39%
Smołdzino
53 miesiące
20,73%
129,83%
Mielenko II
55 miesięcy
6,93%
35,93%
Mielno Marina
41 miesięcy
36,93%
192,63%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,25%
315,74%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,35%
317,08%
Kameralne Kładno
50 miesiące
22,02%
129,15%
Gąski I 650
142 miesiące
12,02%
283,25%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
60 miesięcy
15,60%
106,44%
Mielenko
75 miesięcy
13,00%
114,71%
Mielenko II
53 miesiące
10,51%
55,47%
Mielno Molo
24 miesiące
24,68%
55,46%
Gąski II 950
59 miesięcy
10,29%
61,87%
Mielenko
72 miesiące
10,17%
78,82%
Mielenko
64 miesiące
8,25%
52,62%
Mielenko
64 miesiące
8,28%
52,88%
Chłopy
57 miesięcy
7,68%
42,11%
Chłopy
57 miesięcy
9,12%
51,38%
Wytowno
75 miesięcy
7,81%
60,04%
Gąski I 650
39 miesięcy
10,46%
38,18%
Wytowno
74 miesiące
8,22%
62,79%
Chłopy
55 miesięcy
5,41%
27,34%
Smołdzino
53 miesiące
16,11%
93,45%
Mielenko II
33 miesiące
10,06%
30,17%
Gąski I 650
29 miesięcy
7,44%
18,93%
Chłopy
43 miesiące
6,60%
25,74%
Przesuń, żeby zobaczyć wszystkie kolumny