Dziś mało kogo stać na zakup własnej nieruchomości, np. kupno działki. Zwłaszcza za gotówkę. Dlatego wiele osób decyduje się na kredyt hipoteczny. Kredytów hipotecznych banki udzielają nawet na 20 czy 30 lat. Zmienne warunki finansowe powodują czasami, że osoby, które kiedyś zdecydowały się na taki kredyt, dziś chcą sprzedać swoją nieruchomość. Czy jest to możliwe skoro nieruchomość obciąża hipoteka? Oczywiście, że tak. I wcale nie jest to takie trudne.
Jak podkreśla Bartosz Antos, Wiceprezes Zarządu oraz Dyrektor ds. Nieruchomości SaveInvest Sp. z o.o.: „Zakup nieruchomości z obciążoną hipoteką może okazać się bardzo atrakcyjny finansowo zarówno dla sprzedającego, jak i kupującego. Pierwszym krokiem przy sprzedaży nieruchomości obciążonej hipoteką będzie wykreślenie rzeczonej hipoteki.”.
Hipoteka służy zabezpieczeniu wierzytelności. Wykreślenie hipoteki zagwarantuje przyszłemu nabywcy pełne prawo do nieruchomości, gdyż do czasu, gdy nieruchomość obciążona jest hipoteką, wierzyciel ma prawo zaspokojenia swojego roszczenia z takiej nieruchomości. O istnieniu hipoteki możemy dowiedzieć się z księgi wieczystej nieruchomości. Sposobów na wykreślenie hipoteki jest kilka.
Najlepszym dla kupującego rozwiązaniem jest sytuacja, w której sprzedający nieruchomość spłaca hipotekę jeszcze przed jej sprzedażą. Po spłacie zadłużenia u wierzyciela, sprzedający składa wniosek o wykreślenie hipoteki z KW. Potwierdzenie złożenia wniosku wystarczy, by zawrzeć akt notarialny sprzedaży nieruchomości z nieobciążoną hipoteką. W praktyce jednak mało kogo stać, by spłacić hipotekę „od ręki”. Dlatego częściej spotykamy się z sytuacją, w której kupujący przekazuje sprzedającemu zadatek przeznaczony na spłatę zadłużenia zabezpieczonego hipoteką. Podczas sporządzania umowy przedwstępnej dotyczącej sprzedaży nieruchomości ustanawia się odpowiednie paragrafy dotyczące zadatku i jego przeznaczenia. Po spłacie długu hipotecznego ze środków pochodzących z zadatku, hipoteka zostaje wykreślona i bezpiecznie można podpisywać umowę kupna-sprzedaży.
Na rynku pojawiają się również nieruchomości, które można nabyć wraz z hipoteką. Wówczas pozostaje spłata hipoteki z własnych środków. Podczas podpisywania umowy sprzedaży takiej nieruchomości, sprzedający dostarcza kupującemu informację od wierzyciela o aktualnej kwocie zadłużenia i sposobie spłaty wierzytelności. Informacja taka musi również zawierać zgodę wierzyciela na wykreślenie hipoteki w momencie spłaty długu. Ustalenia dotyczące kwot, które zostaną przelane na konto wierzyciela i konto sprzedającego zawiera akt notarialny.
Jeśli jednak kupujący nie ma funduszy, by nabyć nieruchomość z hipoteką i samemu ją spłacić, zawsze może skorzystać z opcji zakupu nieruchomości obciążonej hipoteką, na kredyt. W takiej sytuacji kupujący bierze kredyt hipoteczny, który posłuży do spłaty hipoteki nieruchomości oraz zapłaty pozostałej części należności sprzedającemu. Szczegółowy tryb tego typu transakcji regulują ustalenia zawarte w akcie notarialnym. Cała procedura ma na celu wykreślenie z KW starego wpisu oraz dodanie nowego, wskazującego nowego wierzyciela.
Mimo tego, że wszystkie opisane wyżej transakcje mogą wydawać się na pierwszy rzut oka trudne do przeprowadzenia, w istocie wcale tak nie jest. Zwłaszcza jeśli przeprowadzane będą we współpracy z profesjonalistami.