Zarządzaj plikami cookies
Wróc do bloga

Jak dokonać podziału nieruchomości?

Bartłomiej Kuzniar
8 października 2019
Nieruchomości
Podział
NIeruchomości

Obracając nieruchomościami, niejednokrotnie jesteśmy zmuszeni do dokonania ich podziału. Czasem taki zabieg pozwala na korzystniejszą sprzedaż, a czasem po prostu na jej wygodniejsze wykorzystanie. Jak poprawnie przeprowadzić podział nieruchomości? Na to pytanie odpowiada Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest Sp. z o.o. – portal www.saveinvest.pl.

Kiedy można dokonać podziału nieruchomości?

Podział nieruchomości możliwy jest w sytuacji, gdy dla określonego terenu nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Dodatkowo konieczne jest jednak spełnienie kilku przesłanek. Po pierwsze taki podział nie może być sprzeczny z przepisami odrębnymi. Po drugie podział musi być zgodny z warunkami, określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Po trzecie natomiast powstałe w wyniku podziału nieruchomości muszą mieć zapewniony dostęp do drogi publicznej. Za taki dostęp uważa się też wydzielenie drogi wewnętrznej wraz z ustanowieniem na tej drodze odpowiednich służebności. – wymienia Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest Sp. z o.o.

Dlaczego właściciele decydują się na podział nieruchomości?

Istnieją różne powody, dla których właściciele nieruchomości decydują się na jej podział. Najczęściej chodzi o zniesienie współwłasności nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami, które zostały wzniesione w oparciu o pozwolenia na budowę. Powodem może być również wydzielenie działki budowlanej, jeżeli został na niej wzniesiony budynek przez samoistnego posiadacza w dobrej wierze. Trzecią przyczyną może też być wydzielenie części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa. Czasem dokonuje się podziału ze względu na realizację określonych roszczeń, co do części nieruchomości. No i oczywiście podział może być konieczny w przypadku wywłaszczenia części nieruchomości na cel publiczny, to znaczy wydzielenia jej części pod budowę drogi publicznej, linii kolejowej, inwestycji w zakresie budowy lotnisk, budowli przeciwpowodziowych albo terenów zamkniętych.

Jak podzielić nieruchomość?

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie scalania i podziału nieruchomości, takie postępowanie może być wszczęte na wniosek właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości albo z urzędu. Postępowanie wszczyna wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Jeżeli podział dokonywany jest na wniosek, wnioskodawcy muszą dołączyć stosowne dokumenty, a więc odpisy ksiąg wieczystych (lub inne dokumenty, potwierdzające ich prawa do nieruchomości) oraz wypisy i wyrysy z katastru nieruchomości. W kolejnym etapie wójt (burmistrz lub prezydent miasta) w okresie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku przeprowadza analizę okoliczności uzasadniających dokonanie podziału nieruchomości. W szczególności bierze pod uwagę przeznaczenie i warunki zagospodarowania terenu, ustalone w planie miejscowym, dotychczasową strukturę przestrzenną nieruchomości, stan istniejącej infrastruktury technicznej i potrzebę jej rozbudowy, możliwość sfinansowania przez gminę wydatków, związanych z budową lub rozbudową urządzeń infrastruktury technicznej oraz innych kosztów związanych z przeprowadzeniem scalenia i podziału nieruchomości, a także zgodność dokumentów, określających stan prawny nieruchomości z danymi z katastru nieruchomości.

Uchwała o podziale nieruchomości

W dalszym kroku wójt przedstawia radzie gminy projekt uchwały o przystąpieniu do podziału lub odmowie jego dokonania, który zawiera między innymi geodezyjną dokumentację projektową podziału, wykonaną przez geodetę, wnioski, uwagi i zastrzeżenia zgłoszone w okresie wyłożenia projektu do wglądu, protokoły z posiedzeń rady, a także propozycje rozstrzygnięć ze wskazaniem praw do nowo wydzielonych działek gruntu. Do zakończenia procesu potrzebne jest już tylko ustalenie opłat adiacenckich. – podsumowuje Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest Sp. z o.o.

Bartłomiej Kuzniar

Dyrektor operacyjny

Zainteresował Cię nasz artykuł?

Bądź na bieżąco i zapisz się do newslettera. W zamian zyskasz dostęp do najnowszych informacji o inwestycjach, informacji o zmianach w prawie oraz regularnych artykułów branżowych.

Gwarantujemy wysoką jakość treści, a jeśli zdecydujesz się wypisać, wystarczy jedno Twoje kliknięcie.











    * Pole obowiązkowe

    Skontaktuj się z nami

    Zadzwoń: +48 888 800 800
    lub napisz wiadomość - rozpocznijmy współpracę!











      * Pole obowiązkowe