W zależności, czy domek letniskowy uznany zostanie za budynek mieszkalny, czy niemieszkalny, zmienia się maksymalna stawka podatku od nieruchomości.
Gminy i powiaty pozostają cały czas w sporze w kwestii klasyfikowania domków letniskowych. Zdaniem gmin, obiekty takie należy zaliczać do „pozostałych budynków niemieszkalnych” o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 2 lit. e ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W opozycji pozostają starostwa powiatowe, według których należy ewidencjonować domki letniskowe jako wymienione w art. 5 ust. 1 pkt. 2 lit. a tej samej ustawy „budynki mieszkalne”. Problem ten jest o tyle ważny, że nie wiąże się jedynie z kwestią nazewnictwa nieruchomości. Przynależność do którejś z tych grup determinuje bowiem maksymalną stawkę podatkową, jaką można zastosować do domków letniskowych. W przypadku budynków mieszkalnych jest to 0,74 zł/m2, co stanowi wartość aż dziesięciokrotnie niższą, niż gdyby uznać domki za „pozostałe budynki niemieszkalne” – wtedy jest to 7,73 zł/m2.
Według orzecznictw sądów administracyjnych o ustaleniu właściwej stawki podatku od nieruchomości w pierwszej kolejności decyduje funkcja użytkowa, jaką spełniać ma dany budynek. Jednak w praktyce taka funkcja jest wtórna – ustala się ją bowiem dopiero na podstawie klasyfikacji ujawnionej w ewidencji gruntów i budynków. Jej prowadzenie z kolei należy do kompetencji starostw powiatowych.
Starostwa powiatowe swoją tezę o przynależności domków letniskowych do kategorii budynków mieszkalnych argumentują rozporządzeniem w sprawie bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, bazy danych topograficznych oraz mapy zasadniczej (DzU nr 18, poz.383), wydanym 12 lutego 2013 r. przez ministra administracji i cyfryzacji. Rozporządzenie to nie zawiera bowiem pojęcia „domek letniskowy”, co pozwoliło starostwom wysnuć wnioski o ich przynależności do kategorii obiektów mieszkalnych.
Powyższą sprawą zainteresowało się także Ministerstwo Finansów. Uważa, że jeżeli domki letniskowe spełniają funkcję mieszkalną – czyli w rozumieniu prawa służą stałemu zamieszkaniu i zaspokojeniu podstawowych potrzeb życiowych podatnika – mogą podlegać one opodatkowaniu według stawek obowiązujących budynki mieszkalne. Eksperci przychylają się do rozwiązania proponowanego przez Ministerstwo. Przykładowo: nawet, gdy podatnik nabył nieruchomość przeznaczoną pierwotnie pod rekreację, a następnie zmienił jej charakter i przystosował do stałego zamieszkiwania, pomimo dokumentacji budowlanej, można i należy uznać ją za budynek mieszkalny, a w konsekwencji zastosować wobec niej niższą stawkę podatkową. Jak wyjaśnia Robert Tomaszewski, Dyrektor Zarządzający Spółką Saveinvest, nie można jednoznacznie i definitywnie rozstrzygać, czy dany domek letniskowy pod żadnym pozorem nie może zostać zaliczony w poczet budynków mieszkalnych. Nie można również jednoznacznie przesądzić, że zawsze będzie klasyfikowany jako „pozostałe budynki mieszkalne”. Kwestie te są bardzo złożone i w każdym konkretnym przypadku wymagają dokładnej i indywidualnej analizy. Prawidłowe określenie charakteru budynku wymaga dokładnego zbadania dokumentacji budowlanej obiektu, danych wynikających z ewidencji gruntów i budynków, i co najważniejsze, okoliczności związanych z jego rzeczywistym użytkowaniem. W konsekwencji nie ma przeszkód, by budynek mieszkalny, który zostaje przeznaczony na cele rekreacyjne, został uznany za, posługując się nomenklaturą ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, „pozostały budynek”, a tym samym by podlegał opodatkowaniu wyższą stawką.
Podsumowując powyższe rozważania i posiłkując się orzecznictwami NSA wydawanymi w tych kwestiach – po pierwsze domek letniskowy będzie zaliczał się do grupy budynków mieszkalnych w sytuacji, gdy będzie rzeczywiście użytkowany przez podatnika w celach stałego zamieszkania i zaspokojenia podstawowych potrzeb życiowych, a nie z innych powodów (np. rekreacyjnych). Dodatkowo, przy ustalaniu stawki opodatkowania budynku nie może odgrywać decydującego znaczenia charakter terenu, na jakim został on posadowiony (np. teren rekreacyjno-wypoczynkowy). Takie kryterium nie zostało bowiem przewidziane przez ustawę o podatkach i opłatach lokalnych. Warto także pamiętać, że organy podatkowe nie posiadają uprawnień do wykonywania odmiennych ustaleń, niż tych bezpośrednio wynikających z ewidencji gruntów i budynków (która stanowi urzędowe źródło informacji).
Wybierz inwestycję:
PRZED:
Działka inwestycyjna
59 zł / m2
53 zł / m2
45 zł / m2
65 zł / m2
39 zł / m2
30 zł / m2
430 zł / m2
375 zł / m2
PO:
Działka budowlana z
infrastrukturą
245 zł / m2
280 zł / m2
244 zł / m2
350 zł / m2
181 zł / m2
200 zł / m2
1476 zł / m2
716 zł / m2
Co zrobiliśmy:
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy sieć wodociągową do działek
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Uzyskaliśmy decyzję o warunkach zabudowy
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Inwestycja
czas inwestycji w miesiącach
zysk w skali roku
Całkowity zysk z inwestycji
Enklawa Dziwnówek
46 miesięcy
24,42%
131,06%
Mielno Marina
59 miesięcy
20,07%
145,75%
Gąski
186 miesięcy
13,59%
620,34%
Koniusza
72 miesiące
12,41%
101,74%
Jaworek
37 miesięcy
19,32%
72,41%
Gąski I
105 miesięcy
11,47%
158,63%
Mielenko II
34 miesiące
57,80%
264,15%
Osada Jaworek sektor C
49 miesięcy
32,89%
219,39%
Smołdzino
53 miesiące
20,73%
129,83%
Mielenko II
55 miesięcy
6,93%
35,93%
Mielno Marina
41 miesięcy
36,93%
192,63%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,25%
315,74%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,35%
317,08%
Kameralne Kładno
50 miesiące
22,02%
129,15%
Gąski I 650
142 miesiące
12,02%
283,25%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
60 miesięcy
15,60%
106,44%
Mielenko
75 miesięcy
13,00%
114,71%
Mielenko II
53 miesiące
10,51%
55,47%
Mielno Molo
24 miesiące
24,68%
55,46%
Gąski II 950
59 miesięcy
10,29%
61,87%
Mielenko
72 miesiące
10,17%
78,82%
Mielenko
64 miesiące
8,25%
52,62%
Mielenko
64 miesiące
8,28%
52,88%
Chłopy
57 miesięcy
7,68%
42,11%
Chłopy
57 miesięcy
9,12%
51,38%
Wytowno
75 miesięcy
7,81%
60,04%
Gąski I 650
39 miesięcy
10,46%
38,18%
Wytowno
74 miesiące
8,22%
62,79%
Chłopy
55 miesięcy
5,41%
27,34%
Smołdzino
53 miesiące
16,11%
93,45%
Mielenko II
33 miesiące
10,06%
30,17%
Gąski I 650
29 miesięcy
7,44%
18,93%
Chłopy
43 miesiące
6,60%
25,74%
Przesuń, żeby zobaczyć wszystkie kolumny