Umieszczenie reklamy w obrębie pasa drogowego bez odpowiedniego zezwolenia zarządcy podlega karze pieniężnej. Na kogo, w świetle prawa, może zostać ona nałożona?
Zgodnie z art. 40 ust. 1, 12 oraz 13 ustawy o drogach publicznych zajęcie części pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem lub ochroną dróg wymaga uzyskania zezwolenia zarządcy w formie decyzji administracyjnej. Idąc dalej – zajęcie pasa drogowego bez odpowiedniego zezwolenia, co do zasady, wiąże się z uzyskaniem decyzji stwierdzającej nałożenie kary pieniężnej. Co więcej, wspomniane zezwolenie będzie konieczne nawet, gdy inwestor nie jest świadomy, że jego reklama wychodzi na pas drogowy.
Alternatywę dla konieczności uzyskania zezwolenia zarządy drogi stanowi podpisanie odpłatnej umowy cywilnoprawnej – informuje Robert Tomaszewski w portalu www.saveinvest.pl. W granicach miast na prawach powiatu tablice reklamowe (oraz inne urządzenia reklamowe) można umieszczać na gruntach w pasie drogowym na podstawie odpłatnej umowy cywilnoprawnej w wypadkach uzasadnionych względami funkcjonalnymi.
Za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi lub też bez zawarcia odpłatnej umowy cywilnoprawnej, zarządca drogi wymierza, w drodze decyzji administracyjnej, karę pieniężną w wysokości 10-krotności ustalonej opłaty za zajęcie pasa drogowego w celu umieszczania w pasie drogowym tablicy reklamowej. Termin uiszczenia takiej kary pieniężnej wynosi 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca jej wysokość stała się ostateczna.
Kara pieniężna zostanie nałożona na osobę, która taką reklamę umieściła, lub która umieszczenie zleciła. Nie ma tu znaczenia, czy jest właścicielem tablicy czy też właścicielem nieruchomości, na której tablica została posadowiona. Takie stanowisko zajął m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, wyrok z 9 czerwca 2015r.; sygnatura akt: III SA/Po 670/14.
Warto także wiedzieć, kiedy organ ma prawo do nałożenia takiej kary. Czyli w oparciu o jakie wytyczne, w praktyce, ustalany jest przebieg pasa drogowego oraz kiedy obiekt uznany zostanie za reklamę. Pas drogowy to, co do zasady, wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenia nad i pod jego powierzchnią. Zlokalizowane są w nim droga oraz obiekty budowlane i inne urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu drogowego. Reklama z kolei to nośnik informacji wizualnej (o dowolnej, materialnej formie) wraz z elementami ko