Wraz z wnioskiem o wydanie pozwolenia na budowę wiele osób przedkłada szeroką dokumentację, w tym opinię wójta o przeznaczeniu nieruchomości w planie miejscowym. Czy ten dokument rzeczywiście jest niezbędny? Czy ma jakąkolwiek moc wiążącą? Na te pytania odpowiada Robert Tomaszewski – Prezes Zarządu w firmie Saveinvest Sp. z o.o. – portal www.saveinvest.pl.
Osoby ubiegające się o wydanie pozwolenia na budowę muszą skompletować szereg dokumentów. Często jednak nie kierują się w tym zakresie wyłącznie przepisami prawa. Zbierają więcej zaświadczeń i opinii niż jest to potrzebne. Wydaje im się bowiem, że w ten sposób szybciej uzyskają oczekiwane pozwolenie na budowę. Czy tak jest w rzeczywistości? Niekoniecznie. Widać to w szczególności na przykładzie zaświadczenia o przeznaczeniu działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. To dokument, który może wystawić każda gmina. Zasady jego uzyskania są proste. Wystarczy złożyć we właściwym urzędzie (właściwym dla miejsca położenia nieruchomości) stosowny wniosek z dołączonym dowodem zapłaty opłaty skarbowej. Zaświadczenie wydaje się na żądanie osoby mającej w tym interes prawny. Z reguły czas rozpatrzenia podania wynosi nie więcej niż 7 dni. Opłata skarbowa wynosi natomiast 17 złotych za każdą działkę ewidencyjną. Jeśli wniosek składany jest przez pełnomocnika, kosztuje to dodatkowe 17 zł. Wniosek można nadto składać pisemnie lub elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP.
Wiele osób uważa, że uzyskanie zaświadczenia o przeznaczeniu nieruchomości w planie miejscowym jest niezbędnym dokumentem do uzyskania pozwolenia na budowę. To mit. Oczywiście wielu inwestorów występuje o takie zaświadczenie przed sporządzeniem projektu. Chcą oni wiedzieć jakie wymagania zostały sformułowane w planie w odniesieniu do konkretnej nieruchomości. One warunkują bowiem chociażby możliwość postawienia kolejnego piętra albo stworzenia dachu o określonym kształcie. Tak naprawdę jednak żaden przepis prawa nie obliguje właściciela nieruchomości, planującego budowę, do uzyskania zaświadczenia o przeznaczeniu. W żaden sposób nie przyspieszy to również prowadzonego postępowania o wydanie pozwolenia na budowę. Wydział architektury właściwego urzędu przy wydawaniu pozwolenia na budowę nie jest też w jakikolwiek sposób związany takim zaświadczeniem.
Z przepisów ustawy – Prawo budowlane wynika, że przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę organ administracji architektoniczno-budowlanej jest zobowiązany do sprawdzenia zgodności projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nie posiłkuje się on przy tym zaświadczeniem z urzędu gminy, ale samodzielnie dokonuje stosownej interpretacji – także wtedy, gdy zapisy planu są niejasne i budzą wątpliwości interpretacyjne. Na jakiej podstawie organ zyskuje takie uprawnienia? Wynika to z zapisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W oparciu o tę regulację miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego i stanowi akt prawa powszechnie obowiązującego na obszarze nim objętym. Wobec tego przepisy planu miejscowego podobnie jak przepisy ustaw i rozporządzeń podlegają ogólnym zasadom wykładni prawa, której każdorazowo dokonuje organ prowadzący dane postępowanie.
Opinie i wyjaśnienia poszczególnych zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wydane przez wójta lub burmistrza mają natomiast charakter wyłącznie informacyjny. Z tego powodu nie są one wiążące dla organu administracji architektoniczno-budowlanej, prowadzącego postępowanie w przedmiocie wydania pozwolenia na budowę. Ubiegając się zatem o pozwolenie na budowę lepiej oszczędzić swój czas i nie kompletować dokumentów, które i tak nie znajdą zastosowania w prowadzonym postępowaniu – podpowiada Robert Tomaszewski.
Wybierz inwestycję:
PRZED:
Działka inwestycyjna
59 zł / m2
53 zł / m2
45 zł / m2
65 zł / m2
39 zł / m2
30 zł / m2
430 zł / m2
375 zł / m2
PO:
Działka budowlana z
infrastrukturą
245 zł / m2
280 zł / m2
244 zł / m2
350 zł / m2
181 zł / m2
200 zł / m2
1476 zł / m2
716 zł / m2
Co zrobiliśmy:
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy sieć wodociągową do działek
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Uzyskaliśmy decyzję o warunkach zabudowy
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Inwestycja
czas inwestycji w miesiącach
zysk w skali roku
Całkowity zysk z inwestycji
Enklawa Dziwnówek
46 miesięcy
24,42%
131,06%
Mielno Marina
59 miesięcy
20,07%
145,75%
Gąski
186 miesięcy
13,59%
620,34%
Koniusza
72 miesiące
12,41%
101,74%
Jaworek
37 miesięcy
19,32%
72,41%
Gąski I
105 miesięcy
11,47%
158,63%
Mielenko II
34 miesiące
57,80%
264,15%
Osada Jaworek sektor C
49 miesięcy
32,89%
219,39%
Smołdzino
53 miesiące
20,73%
129,83%
Mielenko II
55 miesięcy
6,93%
35,93%
Mielno Marina
41 miesięcy
36,93%
192,63%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,25%
315,74%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,35%
317,08%
Kameralne Kładno
50 miesiące
22,02%
129,15%
Gąski I 650
142 miesiące
12,02%
283,25%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
60 miesięcy
15,60%
106,44%
Mielenko
75 miesięcy
13,00%
114,71%
Mielenko II
53 miesiące
10,51%
55,47%
Mielno Molo
24 miesiące
24,68%
55,46%
Gąski II 950
59 miesięcy
10,29%
61,87%
Mielenko
72 miesiące
10,17%
78,82%
Mielenko
64 miesiące
8,25%
52,62%
Mielenko
64 miesiące
8,28%
52,88%
Chłopy
57 miesięcy
7,68%
42,11%
Chłopy
57 miesięcy
9,12%
51,38%
Wytowno
75 miesięcy
7,81%
60,04%
Gąski I 650
39 miesięcy
10,46%
38,18%
Wytowno
74 miesiące
8,22%
62,79%
Chłopy
55 miesięcy
5,41%
27,34%
Smołdzino
53 miesiące
16,11%
93,45%
Mielenko II
33 miesiące
10,06%
30,17%
Gąski I 650
29 miesięcy
7,44%
18,93%
Chłopy
43 miesiące
6,60%
25,74%
Przesuń, żeby zobaczyć wszystkie kolumny