Utwardzenie drogi dojazdowej do działki ma na celu zapewnienie jej trwałości, a także komfortu i bezpieczeństwa jazdy użytkownikom. Koszty zależą od wybranej technologii i materiałów oraz warunków gruntowych. Jak utwardzić drogę dojazdową? Czy wymagane jest pozwolenie na utwardzenie drogi prywatnej?
Brak drogi dojazdowej do działki to duży kłopot dla inwestora. Bez niej nie da się prowadzić budowy – po prostu ciężki sprzęt nie wjedzie na teren działki. Stąd już od samego początku warto przemyśleć kwestie utwardzenia drogi dojazdowej. Oto jeszcze kilka powodów, dlaczego należy utwardzić grunt:
Utwardzenie drogi dojazdowej do posesji można wykonać z różnych materiałów, takich jak kruszywo, asfalt, kostka albo płyty betonowe. Każde rozwiązanie ma swoje unikalne właściwości, które sprawdza się w konkretnych warunkach. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze metody.
Jako materiał stosuje się np. tłuczeń, kliniec albo kamienie. Utwardzanie drogi dojazdowej polega na wykorytowaniu trasy na odpowiednią głębokość (w zależności od warunków gruntowych), potem kładzie się podsypkę piaskową i geowłókninę, aby kruszywo nie mieszało się z gruntem. Następnie wysypywane jest kruszywo o większej frakcji jako podbudowa, a na wierzch te o małej frakcji. Dalej droga jest ubijana. Jest to jedna z najprostszych i najtańszych metod.
Zalety: dobrze sprawdza się jako droga techniczna, dość niski koszt budowy, materiały są łatwo dostępne, może być bazą pod budowę drogi właściwej w innej technologii, np. kostki.
Wady: szybko się niszczy, powstają koleiny i dziury, które trzeba uzupełniać, ma niską odporność na deszcz i podmywanie, pyli w suche dni.
Płyty betonowe to prosty, szybki i skuteczny sposób na utwardzanie drogi. Do wyboru są płyty pełne albo ażurowe o kształtach prostokątnym lub kwadratowym. Układa się je w korycie na odpowiedniej podbudowie.
Zalety: są wytrzymałe, odporne na zniszczenie, odkształcenie i warunki atmosferyczne, nie wymagają częstego serwisowania, jest opcja wymiany tylko uszkodzonych płyt, co ułatwia naprawę drogi, nie pylą się, można je szybko zdemontować.
Wady: są droższe w budowie niż droga z kruszywa, mają ograniczone wymiary, po czasie mogą zacząć klawiszować, a przejazd po nich samochodem generuje hałas.
Kostka brukowa to doskonała metoda, jak utwardzić drogę dojazdową estetycznie. Do wykonania podjazdów stosuje się kostkę brukową betonową albo granitową. Wymaga odpowiednio przygotowanego podłoża.
Zalety: estetyka, odporność na obciążenia dla samochodów osobowych, łatwość naprawy, kostka jest dostępna w różnych kształtach, kolorach i wzorach.
Wady: czasochłonne wykonanie, dość wysoka cena, wymaga odpowiedniego podłoża, nie jest całkowicie bezobsługowa, od czasu do czasu wymaga naprawy.
Droga dojazdowa wykonana z asfaltu jest estetyczna i trwała. Jednak rzadko wykonuje się ją przy drogach dojazdowych do prywatnych posesji. Powodem jest wysoki koszt, związany z koniecznością wykonania konstrukcji drogi, a nawierzchnia składa się z kilku warstw drogi utwardzonej (odsączającej, podbudowy, warstwy wiążącej i ścieralnej).
Zalety: estetyka, trwałość, komfort jazdy, łatwość w łataniu ubytków.
Wady: wysokie koszty budowy, która zajmuje też dużo czasu, w czasie użytkowania mogą powstać odkształcenia, przy budowie warto przewidzieć kanalizację deszczową, ponieważ po asfalcie woda spływa.
Obowiązujące w Polsce prawo stanowi, że każda działka budowlana powinna mieć dostęp do drogi publicznej w formie bezpośredniego połączenia z tą drogą albo pośredniego z wykorzystaniem drogi wewnętrznej lub przez ustanowienie służebności gruntowej na działce sąsiada. Brak drogi dojazdowej do działki skutkuje nieuzyskaniem pozwolenia na budowę albo decyzji o warunkach zabudowy.
Jeśli droga ma powstać na działce budowalnej, inwestora obowiązują wytyczne w MPZP lub WZ.
Art 29. Prawa budowlanego stanowi, że budowa zjazdów z dróg powiatowych i gminnych oraz zatok nie wymaga ani pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia. Jednak zgodnie z ustawą o drogach publicznych (art. 29) inwestor musi uzyskać zezwolenie na lokalizację zjazdu lub na jego przebudową od zarządcy drogi publicznej np. gminy. Dokument stanowi załącznik do pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia budowy lub wykonania robót budowlanych.
Jeśli chodzi o wytyczne, to przepisy określają, że minimalna szerokość drogi dojazdowej do działki budowlanej nie może być mniejsza niż 3 m. Natomiast nośność nawierzchni należy dostosować do wymiarów gabarytowych, ciężaru całkowitego i warunków ruchu pojazdów.
Trzeba przy tym pamiętać, że wytyczne dotyczące szerokości, jak i rodzaju nawierzchni mogą być zawarte w MPZP. Zatem jeśli w takowym nie ma szczegółowych regulacji, to tylko od właściciela terenu zależy, w jaki sposób utwardzi drogę wewnętrzną. Natomiast w przypadku, gdy dla danego terenu nie ma MPZP to na budowę drogi należy uzyskać WZ, w którym powinny znaleźć się niezbędne do budowy drogi parametry.
W przypadku kiedy droga dojazdowa należy do gminy, to w jej gestii leży utrzymanie drogi. Wtedy trzeba złożyć wniosek o utwardzenie drogi dojazdowej do działki w gminie. Często gminy nie mają w budżecie środków na taką inwestycję. Rozwiązaniem jest utwardzenie drogi dojazdowej na własny rachunek, ale oczywiście po uzyskaniu wcześniej zgody gminy.
Budowę i utwardzenie drogi dojazdowej można powierzyć firmie, która specjalizuje się w wykonaniu takich inwestycji albo wykonać we własnym zakresie. Oto główne etapy prac budowlanych przy założeniu, że sami musi wybudować drogę dojazdową.
1. Sprawdzamy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego czy i gdzie możemy wybudować drogę oraz, czy nie ma wytycznych co do jej utwardzenia.
2. Przeprowadzamy badania geotechniczne gruntu. Zlecamy je projektantowi lub geologowi.
3. Geodeta przygotowuje mapę dotyczącą drogi, zawierającą m.in. pomiary, obliczenia oraz lokalizację.
4. Wybieramy projektanta, który wytyczy drogę oraz wskaże najodpowiedniejszą technologię jej utwardzenia i materiały, jakie warto zastosować.
5. Równolegle wybieramy wykonawcę, ustalamy z nim termin, podpisujemy umowę i zakupujemy materiały.
6. Jeśli po uzyskaniu pozwolenia na budowę albo zgłoszeniu startujemy z budową: geodeta wytycza drogę zgodnie z planem jej przebiegu. Do tego celu najczęściej stosuje się paliki ze sznurkiem.
7. Następnie przygotowuje się podłoże. Zdejmuje się warstwę wierzchnią na głębokość ok. 25-50 cm, czyli robi korytowanie. Jego celem jest przygotowania podbudowy drogi. Potem teren się wyrównuje.
8. Kolejnym krokiem jest nanoszenie wybranego materiału warstwami na powierzchni gruntowej. Każdą z nich należy zagęścić dla zapewnienia stabilności podłoża i jednorodności.
9. Kontrola jakości – na koniec należy poddać drogę testom, aby upewnić się, że ma wymaganą stabilność i nośność.
Koszt utwardzenie drogi dojazdowej zależy do wielu czynników. Na cenę wpływają przede wszystkim warunki gruntowe. Rodzaj podłoża determinuje wybór technologii utwardzania drogi dojazdowej oraz jak dużo materiału będziemy potrzebowali. Przykładowo, jeśli teren nie jest płaski, będziemy musieli zapłacić za wykonanie głębszych wykopów lub nasypów.
Kolejnymi wyznacznikami są: skomplikowanie projektu, długość i szerokość drogi oraz wykonanie dodatkowych prac tj. odwodnienie terenu, montaż krawężników albo wykonanie oświetlenia. Oczywiście cena robocizny i materiałów zależy też od lokalizacji budowy.
Żwir frakcja 2-8 mm:
Do tych cen trzeba doliczyć transport kruszywa. Zatem zwykle okazuje się, że najbardziej opłaca się skorzystać z usług najbliżej położonego przedsiębiorstwa, co ograniczy koszty dowozu.
Kostka brukowa w popularnych marketach budowlanych kosztuje od 40 zł/m kw.
Cena płyty betonowej ażurowej o wymiarach 60 cm x 40 cm x 8 cm w marketach budowlanych i składach zaczyna się od 10 zł.
Przykładowe uśrednione łączne koszty (robocizna i materiały) metra kw. wykonania utwardzonej drogi dojazdowej w I kw. 2023 r.:
Ostateczne ceny bardzo się różnią w zależności od wybranego wykonawcy.
Aby koszty utwardzania drogi dojazdowej nie przekroczyły znacznie wyznaczonej na ten cel kwoty, trzeba opracować realistyczny budżet uwzględniający ceny materiałów, robocizny i dodatkowych wydatków.
Pomimo, że nie ma przepisów nakazujących utwardzenia drogi dojazdowej, to jednak znaczna większość właścicieli decyduje się na to, choć podnosi to koszty inwestycji. Utwardzenie drogi dojazdowej pozwala na nieograniczony dostęp do drogi publicznej zarówno pieszym, jak i pojazdom. Dobrze wykonana droga to inwestycja, która przynosi długoterminowe korzyści – jest bezpieczna, stabilna i funkcjonalna i nie będzie w przyszłości regularnie generować kosztów naprawy. Dodatkowo ma walory estetyczne, co również ma wpływ na wzrost wartości nieruchomości.
Jednak aby tak się stało, należy starannie zaplanować jej budowę, rozważyć różne opcje utwardzenia i wybrać solidną ekipę.
Pamiętajmy też, że droga dojazdowa to dobro wspólne i każdy użytkownik powinien o nią dbać. A ten, kto ją uszkodził – musi ją naprawić.
Wybierz inwestycję:
PRZED:
Działka inwestycyjna
59 zł / m2
53 zł / m2
45 zł / m2
65 zł / m2
39 zł / m2
30 zł / m2
430 zł / m2
375 zł / m2
PO:
Działka budowlana z
infrastrukturą
245 zł / m2
280 zł / m2
244 zł / m2
350 zł / m2
181 zł / m2
200 zł / m2
1476 zł / m2
716 zł / m2
Co zrobiliśmy:
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy sieć wodociągową do działek
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Uzyskaliśmy decyzję o warunkach zabudowy
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Inwestycja
czas inwestycji w miesiącach
zysk w skali roku
Całkowity zysk z inwestycji
Enklawa Dziwnówek
46 miesięcy
24,42%
131,06%
Mielno Marina
59 miesięcy
20,07%
145,75%
Gąski
186 miesięcy
13,59%
620,34%
Koniusza
72 miesiące
12,41%
101,74%
Jaworek
37 miesięcy
19,32%
72,41%
Gąski I
105 miesięcy
11,47%
158,63%
Mielenko II
34 miesiące
57,80%
264,15%
Osada Jaworek sektor C
49 miesięcy
32,89%
219,39%
Smołdzino
53 miesiące
20,73%
129,83%
Mielenko II
55 miesięcy
6,93%
35,93%
Mielno Marina
41 miesięcy
36,93%
192,63%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,25%
315,74%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,35%
317,08%
Kameralne Kładno
50 miesiące
22,02%
129,15%
Gąski I 650
142 miesiące
12,02%
283,25%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
60 miesięcy
15,60%
106,44%
Mielenko
75 miesięcy
13,00%
114,71%
Mielenko II
53 miesiące
10,51%
55,47%
Mielno Molo
24 miesiące
24,68%
55,46%
Gąski II 950
59 miesięcy
10,29%
61,87%
Mielenko
72 miesiące
10,17%
78,82%
Mielenko
64 miesiące
8,25%
52,62%
Mielenko
64 miesiące
8,28%
52,88%
Chłopy
57 miesięcy
7,68%
42,11%
Chłopy
57 miesięcy
9,12%
51,38%
Wytowno
75 miesięcy
7,81%
60,04%
Gąski I 650
39 miesięcy
10,46%
38,18%
Wytowno
74 miesiące
8,22%
62,79%
Chłopy
55 miesięcy
5,41%
27,34%
Smołdzino
53 miesiące
16,11%
93,45%
Mielenko II
33 miesiące
10,06%
30,17%
Gąski I 650
29 miesięcy
7,44%
18,93%
Chłopy
43 miesiące
6,60%
25,74%
Przesuń, żeby zobaczyć wszystkie kolumny