Ilu radnych powinno wejść w skład rady gminy? Jaki zakres obejmują właściwości rady gminy, czyli czym w praktyce powinna zajmować się rada gminy?
Zgodnie z treścią ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym organami gminy są kolejno rada gminy oraz wójt (burmistrz, prezydent miasta). Rada gminy to organ stanowiący i kontrolny. Z kolei wójt to organ wykonawczy, który ma za zadanie zarówno reprezentowanie gminy „na zewnątrz”, jak i kierowanie bieżącymi sprawami.
Jeśli siedziba rady gminy znajduje się w mieście usytuowanym w obszarze granic administracyjnych tejże gminy, to rada nosi zwyczajowo nazwę rady miejskiej. Według art. 22 ustawy o samorządzie gminnym organizacja wewnętrzna oraz tryb pracy organów gminy określa statut gminy, który, co do zasady, podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Sam statut gminy nie może zawierać przesłanek, które w jakimkolwiek stopniu miałyby być sprzeczne z dyrektywami ustawy o samorządzie gminnym. Status jest przepisem niekadencyjnym.
Kadencja rady gminy trwa 4 lata licząc od dnia jej wyboru. Za ustawowy skład rady gminy należy rozumieć jej aktualny skład wraz z uwzględnieniem radnych, którzy wybrani zostali w wyborach uzupełniających oraz takich radnych, w sprawach których sąd stwierdził nieważność uchwał, na podstawie których orzeczono o wygaśnięciu ich mandatów.
W skład rady wchodzą radni w liczbie: piętnastu radnych w gminach do 20 000 mieszkańców, dwudziestu jeden w gminach do 50 000 mieszkańców, dwudziestu trzech w gminach do 100 000 mieszkańców. Ponadto dwudziestu pięciu w gminach do 200 000 mieszkańców oraz po trzech na każde dalsze rozpoczęte 100 000 mieszkańców. A to przy zastrzeżeniu, że łączna liczba radnych nie może przekroczyć czterdziestu pięciu.
Rada gminy powołuje komisję rewizyjną w celu przeprowadzenia kontroli działalności wójta, gminnych jednostek oraz jednostek pomocniczych gminy. Utworzenie komisji rewizyjnej, w skład której muszą wejść przedstawiciele wszystkich klubów, jest obligatoryjne.
Komisja rewizyjna w pierwszej kolejności opiniuje wykonanie budżetu gminy. Występuje także z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową.
Komisja rewizyjna wykonuje także inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli. Przy zastrzeżeniu, że otrzymany przez nią zakres uprawnień w żaden sposób nie naruszy uprawnień kontrolnych, jakie przysługują innym komisjom powołanym przez radę gminy. Mowa tu o takich komisjach, które powołane zostały przez radę na podstawie art. 21 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie z zawartymi tam przesłankami rada ma prawo do powołania innych, stałych lub doraźnych, komisji do określonych zadań. Rada musi jednak bardzo precyzyjnie określić zarówno sam przedmiot działania takich komisji, jak również ich skład osobowy. Co ważne, w posiedzeniach takich komisji, mogą uczestniczyć również inni radni, czyli tacy, którzy nie są ich członkami. Wśród ich uprawnień jest prawo do zabrania głosu w prowadzonej dyskusji oraz składania wniosków. Nie mogą oni jednak brać udziału w samym głosowaniu – wyjaśnia Robert Tomaszewski z portalu www.saveinvest.pl. Zasady i tryb działania komisji rewizyjnej także określa statut gminy.
Zgodnie z wytycznymi art. 11b ustawy o samorządzie gminnym działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać tylko i wyłącznie z przesłanek zawartych w ustawach odrębnych. Jawność działania organów gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady gminy i posiedzenia jej komisji. A także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów gminy i komisji rady gminy. Zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut gminy. Warto jednak mieć na uwadze, że statut nie może jednak wyłączać zasady jawności działania gminy w rozumieniu przykładowo ograniczania możliwości dostępu do jakiegoś dokumentu. Mieszkaniec gminy lub inwestor, któremu odmówiono dostępu do dokumentu może skierować sprawę nawet na drogę sądową. Motywując swoją skargę wyłączeniem zasadą jawności działania gminy.
W kolejnych częściach artykułów: czym zajmuje się przewodniczący, a czym wiceprzewodniczący rady gminy. A także jakie sprawy przynależą do właściwości rady gminy?
Wybierz inwestycję:
PRZED:
Działka inwestycyjna
59 zł / m2
53 zł / m2
45 zł / m2
65 zł / m2
39 zł / m2
30 zł / m2
430 zł / m2
375 zł / m2
PO:
Działka budowlana z
infrastrukturą
245 zł / m2
280 zł / m2
244 zł / m2
350 zł / m2
181 zł / m2
200 zł / m2
1476 zł / m2
716 zł / m2
Co zrobiliśmy:
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy sieć wodociągową do działek
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Uzyskaliśmy decyzję o warunkach zabudowy
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Inwestycja
czas inwestycji w miesiącach
zysk w skali roku
Całkowity zysk z inwestycji
Enklawa Dziwnówek
46 miesięcy
24,42%
131,06%
Mielno Marina
59 miesięcy
20,07%
145,75%
Gąski
186 miesięcy
13,59%
620,34%
Koniusza
72 miesiące
12,41%
101,74%
Jaworek
37 miesięcy
19,32%
72,41%
Gąski I
105 miesięcy
11,47%
158,63%
Mielenko II
34 miesiące
57,80%
264,15%
Osada Jaworek sektor C
49 miesięcy
32,89%
219,39%
Smołdzino
53 miesiące
20,73%
129,83%
Mielenko II
55 miesięcy
6,93%
35,93%
Mielno Marina
41 miesięcy
36,93%
192,63%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,25%
315,74%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,35%
317,08%
Kameralne Kładno
50 miesiące
22,02%
129,15%
Gąski I 650
142 miesiące
12,02%
283,25%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
60 miesięcy
15,60%
106,44%
Mielenko
75 miesięcy
13,00%
114,71%
Mielenko II
53 miesiące
10,51%
55,47%
Mielno Molo
24 miesiące
24,68%
55,46%
Gąski II 950
59 miesięcy
10,29%
61,87%
Mielenko
72 miesiące
10,17%
78,82%
Mielenko
64 miesiące
8,25%
52,62%
Mielenko
64 miesiące
8,28%
52,88%
Chłopy
57 miesięcy
7,68%
42,11%
Chłopy
57 miesięcy
9,12%
51,38%
Wytowno
75 miesięcy
7,81%
60,04%
Gąski I 650
39 miesięcy
10,46%
38,18%
Wytowno
74 miesiące
8,22%
62,79%
Chłopy
55 miesięcy
5,41%
27,34%
Smołdzino
53 miesiące
16,11%
93,45%
Mielenko II
33 miesiące
10,06%
30,17%
Gąski I 650
29 miesięcy
7,44%
18,93%
Chłopy
43 miesiące
6,60%
25,74%
Przesuń, żeby zobaczyć wszystkie kolumny