Bezpieczeństwo transakcji zakupu nieruchomości gwarantuje przede wszystkim jasny stan prawny gruntu. Dlatego właśnie w poprzedniej części poradnika wyjaśnione zostało dlaczego tak ważne jest zapoznanie się z treścią księgi wieczystej i w jaki sposób pomoże ona w bezpiecznym sfinalizowaniu transakcji.
Niezwykle ważną instytucją jest rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych. Dzięki niej nabywca nieruchomości, który działa w dobrej wierze na podstawie księgi wieczystej, jest chroniony. Chodzi o sytuację, w której zostanie stwierdzona niezgodność stanu prawnego ujawnionego w księdze wieczystej, a jej rzeczywistym stanem. W takim przypadku nabywca (jeśli działał w dobrej wierze, czyli nie wiedział i nie mógł się dowiedzieć o tej zaistniałej niezgodności) zostanie jej właścicielem, nawet jeśli osoba wpisana w księdze nie posiadała do niej pełnych praw – wyjaśnia Bartosz Antos z portalu www.saveinvest.pl.
Kolejną istotną kwestią są adnotacje pojawiające się w księgach wieczystych w polu „wzmianki”. Powinny one stanowić dla potencjalnego nabywcy nieruchomości ostrzeżenie przed pochopnym zakupem tego gruntu. Numery w tych polach oznaczają bowiem, że do danego Sądu Rejonowego wpłynął wniosek o wpis do księgi wieczystej, wniosek został zarejestrowany w dzienniku ksiąg wieczystych i opatrzony kolejnym numerem. Wniosek, choć jeszcze nierozpatrzony przez wydział wieczystoksięgowy, może oznaczać, że w najbliższym czasie zmieni się treść księgi wieczystej – ostrzega Bartosz Antos z portalu www.saveinvest.pl.
Odpisy i wyciągi bez wychodzenia z domu
Jak zostało już wspomniane w poprzedniej części poradnika księgi wieczyste mają formę elektroniczną, a ich treść można poznać nawet bez wychodzenia z domu – za pośrednictwem strony internetowej http://ekw.ms.gov.pl.
Co więcej, umożliwione zostało także uzyskanie odpisu (który możemy wydrukować sami, lub zażądać jego dostarczenia pocztą), wypisu czy zaświadczenia o zamknięciu księgi wieczystej. Warto mieć jednak na uwadze, że wydruk przeglądanych treści nie ma mocy dokumentu urzędowego – podkreśla Bartosz Antos z portalu www.saveinvest.pl. Nadal należy wystąpić z wnioskiem o uzyskanie odpisu, wyciągu czy zaświadczeniu o zamknięciu księgi – również za pośrednictwem strony Ministerstwa Sprawiedliwości. Na stronie dostępna jest także instrukcja postępowania. Po złożeniu odpowiedniego wniosku (i wskazania formy dostarczenia dokumentu) otrzymamy potwierdzenie, na którym znajdziemy m.in. dowód wniesienia stosownej opłaty. Następnie otrzymamy dostęp do pliku w formacie PDF, który zawierać będzie żądany dokument. Dopiero ten wydrukowany dokument posiadać będzie moc dokumentu wydawanego przez sąd i może w konsekwencji być wykorzystywany w danych czynnościach prawnych. Istnieje także możliwość dostarczenia danego dokumentu pocztą – posiadać on będzie wtedy stosowną pieczęć oraz podpis pracownika wydającego ten dokument.
Opłaty za dokumenty w przypadku ich samodzielnego wydrukowania wyglądają następująco: 20 zł za wniosek o wydanie odpisu zwykłego księgo wieczystej; 50 zł za wniosek o wydanie odpisu zupełnego księgi wieczystej; 5 zł za wyciąg z jednego działu księgi wieczystej; 10 zł za wyciąg z dwóch działów księgi wieczystej; 15 zł za wyciąg z trzech działów księgi wieczystej; 20 zł za wyciąg ze wszystkich czterech działów księgi wieczystej; 5 zł za zaświadczenie o zamknięciu księgi wieczystej.
Z kolei, gdy złożymy wniosek online, a dokument chcemy otrzymać za pośrednictwem poczty musimy zapłacić: 30 zł za wydanie odpisu zwykłego księgo wieczystej; 60 zł za wydanie odpisu zupełnego księgi wieczystej; 15 zł za wyciąg z jednego działu księgi wieczystej; 20 zł za wyciąg z dwóch działów księgi wieczystej; 25 zł za wyciąg z trzech działów księgi wieczystej; 30 zł za wyciąg ze wszystkich czterech działów księgi wieczystej; 10 zł za zaświadczenie o zamknięciu księgi wieczystej.