Jak kupić działkę rolną, nie będąc rolnikiem, i czy zachodzi wtedy obowiązek prowadzenia działalności rolniczej? Kto powinien złożyć wniosek do KOWR i co musi się w nim znaleźć? Intrygujących pytań skupionych wokół tego tematu nie brakuje, a zapisy Ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego nie dla wszystkich są jasne. Przyjrzeliśmy się im bliżej, by szczegółowo wyjaśnić, jak pozyskiwać grunty w atrakcyjnych okolicach.
Nabycie działki rolnej wielu osobom wydaje się niezwykle skomplikowane, nie mówiąc nawet o jej ewentualnym przekształceniu. To sprawia, że grunty rolne bywają ignorowane przez osoby niebędące rolnikami. W praktyce jednak nieruchomość rolna może być prawdziwą okazją – zarówno inwestycyjną, jak i mieszkaniową.
Co więcej, możesz pokusić się o jej zakup nawet wtedy, gdy nie przysługuje Ci status rolnika indywidualnego. Aby jednak to zrobić, konieczne jest konkretne zorientowanie się w Ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego. Ponadto warto poznać prawo pierwokupu i inne obowiązujące przepisy, z którymi związany jest także Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.
Działkę rolną ustawodawca opisał w Kodeksie cywilnym. Zgodnie z definicją, mianem tym określania jest nieruchomość wykorzystywana do produkcji roślinnej oraz zwierzęcej. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznaczona jest jako rola, tj.:
Działki rolne to również nieruchomości nieobjęte miejscowym planem zagospodarowania terenu, posiadające użytek gruntowy. W ewidencji gruntów i budynków przyjmują one oznaczenia::
Przez lata bardzo trudno było zarówno nabyć, jak i sprzedać ziemię rolną czy nieruchomości rolne w związku z licznymi przepisami. Obrót nimi był ściśle regulowany, a obostrzenia dotyczyły szczególnie osób nieprowadzących działalności rolniczej. Kosztowne i czasochłonne było ponadto odrolnienie działki, czyli zmiana jej przeznaczenia na budowlane. Zależało to zarówno od konkretnego terenu oraz jego położenia, jak i miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W ostatnich latach przepisy uległy znacznym zmianom, z czego nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę.
Zasady tego, kto może nabyć działkę rolną, zostały opisane w Ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego z 11 kwietnia 2003 roku. Zarówno w 2019 roku, jak i w 2023 roku, wprowadzono do niej szereg modyfikacji, dzięki którym nieruchomości rolne można aktualnie znacznie łatwiej kupować oraz sprzedawać. Dotyczy to zarówno transakcji między osobami posiadającymi kwalifikacje rolnicze, jak i sytuacji, w której nabywcą jest osoba niebędąca rolnikiem.
Dawniej każdy grunt (nawet jeśli tylko jego mały fragment stanowiły użytki rolne) w ewidencji gruntów oznaczany był jako R – rolny. Przepisy pozwalały natomiast na swobodny obrót gruntami rolnymi wyłącznie o powierzchni mniejszej lub równej 0,3 ha. Aktualnie pod uwagę brana jest tylko faktyczna powierzchnia użytków rolnych. Jeśli zajmują teren mniejszy niż 1 ha, to nawet gdy cała działka jest większa, możliwa jest jej sprzedaż bez dodatkowych formalności osobom niebędącym rolnikami.
Co do zasady działki rolne powyżej 1 ha może nabyć wyłącznie rolnik indywidualny. Od tej reguły jednak są wyjątki, opisane w Art. 2a ust. 3 Ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego. Zgodnie z nimi, nie dotyczy to:
Głośnym echem w Polsce odbiło się usunięcie art. 172 § 3 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z nim zasiedzenie nieruchomości rolnych dotyczy wyłącznie rolników indywidualnych. Taki zapis wywołał falę spekulacji, czy w praktyce oznacza to, iż zasiedzenie zacznie obowiązywać w tym przypadku także w odniesieniu do osób niebędących rolnikami.
Do sprawy odniosło się wielu ekspertów i prawników działających w tematach nieruchomości rolnych. Jak wynika z ich opinii, istotny w tej kwestii jest obowiązujący art. 2a wymienionej Ustawy. Reguluje on ograniczenia obowiązujące w przypadku, gdy ziemię rolną chce nabyć osoba niebędąca rolnikiem. Z zasad tych zasiedzenie nie zostało wyłączone. Na tej podstawie wnioskować zatem można, że po zmianie przepisów kwestia ta nadal rozumiana jest jak wcześniej.
Skoro działkę rolną o dużej powierzchni swobodnie nabyć może rolnik indywidualny, to warto dokładnie sprawdzić, kim w świetle przepisów jest taka osoba. Zgodnie z Ustawą o kształtowaniu ustroju rolnego mowa tu o:
Do okresu umieszczonego w ostatnim z wymienionych punktów zalicza się także czas zamieszkiwania w innej gminie, bezpośrednio poprzedzający zmianę miejsca zamieszkania, jeżeli tam jest (albo była) położona działka rolna wchodząca w skład opisanego gospodarstwa rolnego.
Wspominane w przepisach kwalifikacje rolnicze zostały dokładnie sprecyzowane. Zgodnie z 6 ust. 2 pkt 2 Ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, osoba, która je posiada, powinna spełniać co najmniej jeden z poniższych warunków:
Jak widzisz, kupno działki rolnej przez osobę prowadzącą działalność rolniczą, nie należy do specjalnie problemowych. Sprawa staje się jednak znacznie bardziej skomplikowana, gdy kupno nieruchomości rolnej albo gruntu zainteresuje osobę, która nie jest rolnikiem.
Zakup ziemi przez osobę, która nie spełnia wyżej opisanych wymagań, zależy w głównej mierze od powierzchni nieruchomości rolnej. Jak wspominaliśmy, jeszcze do niedawna „nie-rolnicy” mogli liczyć tylko na swobodny zakup gruntów do 0,3 ha. Jak można się domyślić, chętnych na tak niewielki teren nie było zbyt wielu. Zwłaszcza że pod uwagę trzeba by wziąć jeszcze ewentualne odrolnienie i zagospodarowanie gruntu.
Aktualnie transakcje do 1 ha nie wymagają formalności, dzięki czemu cieszą się popularnością. Nie brak też osób chcących kupić działkę rolną powyżej 1 ha. To jednak stanowi już wyzwanie i wymaga spełnienia szeregu wymagań. Jest znacznie bardziej skomplikowane, ale może przynieść Ci większe korzyści. Musisz natomiast spełnić najpierw warunki ustawodawcy i odpowiednio się do tej transakcji przygotować.
Kluczowym przepisem w tym temacie jest art. 2a ust. 3 pkt 1a Ustawy. Zgodnie z nim działek o powierzchni mniejszej niż 1 ha nie obowiązuje zasada mówiąca, że tylko rolnicy indywidualni mogą kupić nieruchomość rolną.
Co to oznacza w praktyce? Otóż kupno działki rolnej mniejszej niż 1 ha przebiega praktycznie bez ograniczeń, bez względu na profil osoby kupującej. Może zatem zrobić to zarówno rolnik, jak i osoba niemająca żadnego doświadczenia na roli. Jest to przepis stosunkowo nowy, który natomiast jest chętnie wykorzystywany przez inwestorów.
Nabycie działki rolnej powyżej 1 ha przez osoby niebędące rolnikami jeszcze do niedawna było niemalże niewykonalne. Wiązało się z bardzo skomplikowanymi i czasochłonnymi formalnościami, które nie zawsze przynosiły efekty. Szanse powodzenia dawał praktycznie wyłącznie plan rzeczywistego zostania rolnikiem. Wynikało to z faktu, że po zakupie nieruchomości rolnej nabywca był zobowiązany do prowadzenia działalności rolniczej przez kolejnych 10 lat.
Zgodnie z aktualnymi przepisami, osoba kupująca działki rolne musi już tylko przez przynajmniej 5 lat prowadzić gospodarstwo rolne, w skład którego weszła nabyta nieruchomość rolna. Gdy mowa tu o osobie fizycznej, to powinno odbywać się to osobiście. Po tym czasie możliwa jest swobodna sprzedaż nieruchomości.
Takie ułatwienie sprawiło, że duże działki rolne zyskały na atrakcyjności. Coraz częściej myślą o nich osoby marzące o miejscu idealnym do postawienia zabudowy jednorodzinnej czy domków rekreacyjnych. W tym drugim przypadku mowa szczególnie o turystycznych lokalizacjach, takich jak okolice przepięknego polskiego Wybrzeża, czy regiony górskie.
W łatwiejszy sposób ziemię rolną powyżej 1 ha mogą nabyć także rolnicy. Nie muszą już uzyskiwać i przedstawiać specjalnego zaświadczenia o prowadzeniu gospodarstwa rolnego, które wydawał wcześniej burmistrz czy wójt. Wszystko opiera się na pisemnym oświadczeniu w tej sprawie. To zdecydowanie ułatwia cały proces i usprawnia procedury, przyśpieszając czas realizacji transakcji.
Niezmiennie, nabywając ziemię rolną, nie będąc rolnikiem, musisz brać pod uwagę Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Zakup gruntu czy nieruchomości rolnej jest możliwy wyłącznie po otrzymaniu zgody Dyrektora Generalnego tej instytucji w formie decyzji administracyjnej. Zdobycie jej natomiast wymaga złożenia odpowiedniego wniosku.
Zaraz dowiesz się wszystkiego o konieczności uzyskania zgody na obrót gruntami rolnymi od Dyrektora Generalnego KOWR. Najpierw jednak warto podkreślić, że w przypadku nabycia gruntów rolnych przekraczających 1 ha możliwe jest zwolnienie z tego obowiązku. Decyzja ta nie dotyczy:
Ile kosztuje przekształcenie działki rolnej na budowlaną? Sprawdź w artykule na naszym blogu.
Chcąc nabyć nieruchomość rolną o powierzchni większej niż 1 ha, musisz zdobyć zgodę Dyrektora Generalnego KOWR. Wniosek do niego wysłać może natomiast zarówno potencjalny zbywca, jak i nabywca nieposiadający statusu rolnika. Proces ten, w obu przypadkach, został szczegółowo opisany w przepisach.
Rolnik sprzedający grunt lub nieruchomość rolną osobie bez statusu rolnika może starać się o uzyskanie od Dyrektora Generalnego KOWR zezwolenia na taką transakcję. Najpierw jednak powinien wykazać, że starał się, ale nie było innego rolnika indywidualnego chętnego na zakup nieruchomości rolnej.
Choć brzmi to nieco abstrakcyjnie, w praktyce nie jest specjalnie skomplikowane. Wystarczy tylko opublikować ogłoszenie o sprzedaży i pokazać, że nikt się nim nie zainteresował. Wykorzystać do tego można rządowy portal erolnik.gov.pl. Po wstawieniu ogłoszenia serwis ten pozwala na wygenerowanie raportu wskazującego, że:
Ponadto nowy właściciel nabywanej nieruchomości musi zobowiązać się do prowadzenia działalności rolniczej na wykonanym terenie. Sprzedający z kolei powinien wykazać, że w wyniku nabycia nieruchomości rolnej nie dojdzie do nadmiernej koncentracji gruntów rolnych.
Osoba zamierzająca nabyć grunt rolny, która nie jest rolnikiem, również może ubiegać się o zgodę Dyrektora Generalnego KOWR na taką transakcję. Nadal mowa tu o zakupie działki rolnej o powierzchni powyżej 1 ha. Wszystko natomiast zależy od sytuacji, wyróżnić bowiem można odrębne procedury dla osób fizycznych:
W przypadku chęci stworzenia gospodarstwa na działce rolnej nabywca gruntu o powierzchni powyżej 1 ha musi:
Może zdarzyć się, że osoba chcąca kupić działkę zostanie zobowiązana do potwierdzenia stażu pracy w rolnictwie. Wspominaliśmy o takiej sytuacji już wcześniej. Mowa tu o nabywcach, którzy nie posiadają (oprócz dyplomu szkoły) wykształcenia rolniczego zasadniczego zawodowego, zasadniczego branżowego, średniego, wyższego czy średniego branżowego. Ponadto do składanego wniosku niezbędne jest dołączenie oryginałów albo odpisów dyplomów, którymi dysponujesz.
Powiększanie gospodarstwa rolnego nie jest raczej sytuacją dotyczącą większości inwestorów. Nie zmienia to natomiast faktu, że taki scenariusz może mieć miejsce i warto wiedzieć, w jaki sposób działa.
W tym przypadku osoby fizyczne, zamierzające powiększyć gospodarstwo rolne, muszą wykazać przyznaną im pomoc w ramach art. 3 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Takie nabycie musi być zgodne ze wszystkimi warunkami przyznanej pomocy. Ponownie też nabywca musi zobowiązać się do zamieszkiwania nieruchomości na terenie gminy przez 5 lat oraz prowadzenia działalności rolniczej. Nieodzowne jest ponadto oświadczenie dotyczące uniknięcia nadmiernej koncentracji gruntów.
Szczególnym przypadkiem wnioskowania do Dyrektora Generalnego KOWR jest działanie podejmowane przez inwestora. Mowa tu o działce rolnej nabywanej pod inwestycję celu publicznego. Osoba taka musi udowodnić, że grunt rolny jest położony:
lub
Na inwestorze ciąży ponadto obowiązek rozpoczęcia realizacji inwestycji w czasie nie dłuższym niż 12 miesięcy od chwili zakupu działki rolnej. We wniosku znaleźć się powinny:
Inwestowanie w grunty rolne może być doskonałym sposobem na pomnażanie majątku. Sprawdź, ile zarobili klienci Saveinvest!
Do rozpatrzenia wniosku o wyrażenie zgody na nabycie nieruchomości rolnej o powierzchni większej od 1 ha stosowane są przepisy Ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego. Oznacza to, że proces ten powinien zostać podjęty „niezwłocznie”. Przepisy niestety nie precyzują jednak, co to dokładnie oznacza.
Praktyka pokazuje, że zwykle mowa jest o czasie od kilku dni do maksymalnie miesiąca. Od tej reguły są jednak dwa wyjątki:
Istnieje kilka sytuacji, w przypadku których zgoda KOWR na transakcję nie jest wymagana. To znaczne ułatwienie, choć dotyczy tylko kilku okoliczności. O niektórych z nich już wspominaliśmy wcześniej, warto natomiast zebrać je wszystkie w jednym miejscu. Takie zwolnienie stosowane jest zatem w przypadku:
Ponadto da się wyróżnić kilka przypadków zwolnienia z obowiązku uzyskania zgody KOWR, zależnych od rodzaju przedmiotu transakcji. Mowa tu o sytuacji, w której nabywasz nieruchomości rolne:
Pamiętaj, że grunty rolne to nadal nieruchomości. W związku z tym – oprócz wniosku do Dyrektora Generalnego KOWR – konieczne jest też zadbanie podczas ich zakupu o pozostałą dokumentację charakterystyczną dla tego typu transakcji. Wymienić tu warto m.in.:
Powszechnie uważa się, że uzyskanie zgody od Dyrektora Generalnego KOWR jest jednym z najtrudniejszych (o ile nie najtrudniejszym) etapem zakupu nieruchomości rolnej powyżej 1 ha. Na szczęście w internecie stosunkowo łatwo znajdziesz potrzebne Ci wzory dokumentów. Musisz wysłać je do odpowiedniego oddziału terenowego KOWR (ze względu na położenie nieruchomości będącej przedmiotem wniosku).
Szablony znajdziesz na rządowej stronie: https://www.gov.pl/web/kowr/przykladowe-wnioski-o-wyrazenie-zgody-na-nabycie. Są tam zarówno wnioski zbywcy, jak i osoby fizycznej planującej zakup nieruchomości. Są dostępne w wersji gotowej do druku oraz edytowalnej. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, żeby uzupełnić je wygodnie na komputerze i edytować w razie potrzeby. Przyjrzyjmy się ich zawartości.
Aby zwiększyć szansę na pozytywne rozpatrzenie wniosku i jak najszybsze przystąpienie do realizacji transakcji, zadbaj o przekazanie urzędowi wszystkich niezbędnych dokumentów. Nie zapomnij przede wszystkim o:
Pamiętaj, że wzory wniosków, dostępne w rządowej witrynie, są jedynie przykładami. Przepisy nie definiują bowiem szczegółowej struktury tego typu dokumentu. Ostateczna budowa wniosku może zostać ustalona między stronami transakcji. Warto zawrzeć w niej jak najwięcej informacji, by w razie wystąpienia jakichkolwiek niejasności między sprzedającym a kupującym dokument ten był rozstrzygający.
Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa zdecydowanie ułatwił rolnikom kwestię udowadniania, że nie było możliwości sprzedaży nieruchomości na rzecz rolnika indywidualnego. Mowa tu o wspominanym już przez nas serwisie erolnik.gov.pl. Jak jednak stworzyć tego typu ofertę i co powinna zawierać?
Przepisy niestety także tej kwestii nie regulują szczegółowo. Przyjęło się natomiast, że uwzględnione powinny zostać w nim takie elementy, jak:
Działki rolne obejmują zasady prawa pierwokupu. Zostało ono opisane w Kodeksie cywilnym. Zgodnie z definicją sprawia ono, że wskazany podmiot ma pierwszeństwo przy zakupie danej nieruchomości. Jak więc nietrudno się domyślić, może to znacznie skomplikować przebieg transakcji. Dzieje się tak, bo potencjalny sprzedawca nie może od razu upłynnić przedmiotu umowy, dopóki osoba posiadająca prawo pierwokupu go nie wykona.
Wykonanie prawa pierwokupu jest realizowane poprzez złożenie stosownego oświadczenia sprzedawcy. Osoba dysponująca nim ma na to wskazany w przepisach czas:
Jeśli podmiot posiadający to prawo zechce z niego skorzystać, nieruchomość powinna zostać mu sprzedana. Możliwe jest również niewykonanie przez niego tego prawa (poprzez złożenie oświadczenia lub odczekanie wskazanego powyżej terminu).
Ustawa o kształtowaniu ustroju rolnego w przypadku sprzedaży nieruchomości rolnej stwierdza, iż prawo pierwokupu z mocy ustawy przysługuje dzierżawcy, jeśli zostaną spełnione dwa warunki:
Co się stanie, jeśli dzierżawca nie skorzysta z prawa pierwokupu lub nieruchomość w ogóle nie była dzierżawiona? W takim przypadku prawo pierwokupu trafia do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. W praktyce więc przed zakupem działki zawsze najpierw upewnij się, że nie jest ona przez nikogo dzierżawiona.
Następny w kolejce jest KOWR. Kwestię zgody od Dyrektora Generalnego tej instytucji opisywaliśmy już powyżej. Pamiętaj jednak, że jest ona niezbędna tylko w momencie, gdy KOWR i dzierżawca (jeśli taki istnieje) nie skorzystają ze swojego prawa pierwokupu.
Wpływ na obrót gruntami rolnymi ma także ustawa Prawo wodne. Zgodnie z jej zapisami prawo pierwokupu może przysługiwać Skarbowi Państwa. Mowa tu o sytuacji, przedmiotem sprzedaży są grunty pod śródlądowymi wodami stojącymi. W takiej sytuacji pierwokupu dokonuje w imieniu Skarbu Państwa starosta w porozumieniu z ministrem odpowiedzialnym za gospodarkę wodną. Mowa tu o gruntach oznaczonych w ewidencji symbolami:
Ustawa o lasach nadaje z kolei prawo pierwokupu Lasom Państwowym. Formalnie przysługuje ono Skarbowi Państwa, reprezentuje go natomiast ta instytucja. Dzieje się tak w sytuacji, gdy przedmiotem transakcji są:
Ponadto prawo pierwokupu znalazło się także w Ustawie o gospodarce nieruchomościami. W tym wypadku przysługuje ono gminie. Dotyczy to ściśle określonych przypadków:
Złagodzenie przepisów kupna działek rolnych sprawiło, że tego typu inwestycje stały się wyjątkowo atrakcyjne. Dawne 0,3 ha nie dawało inwestorom zbyt wielu możliwości. Zwiększenie tej powierzchni do 1 ha pozwala natomiast myśleć już nie tylko o budowie własnego domu, ale i przeznaczenia terenu np. na domki rekreacyjne. W ostatnim czasie Polacy zakochali się w wypoczynku z daleka od zgiełku oraz hałasu wielkich miast. Może być to więc szansa, dzięki której nie tylko zarobisz, ale i zupełnie zmienisz swoje życie.
W SaveInvest znajdziesz działki zarówno nad morzem, jak i w górach, w których trudno się nie zakochać. Decydując się na nie, zyskujesz dodatkowo wsparcie doświadczonych ekspertów i doradców, którzy przeprowadzą Cię przez całą transakcję bez niepotrzebnych nerwów. Przekonaj się sam, że nie musisz być rolnikiem, by wykorzystać potencjał tkwiący w tego typu nieruchomościach i zacząć na nich zarabiać.
Wybierz inwestycję:
PRZED:
Działka inwestycyjna
59 zł / m2
53 zł / m2
45 zł / m2
65 zł / m2
39 zł / m2
30 zł / m2
430 zł / m2
375 zł / m2
PO:
Działka budowlana z
infrastrukturą
245 zł / m2
280 zł / m2
244 zł / m2
350 zł / m2
181 zł / m2
200 zł / m2
1476 zł / m2
716 zł / m2
Co zrobiliśmy:
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy sieć wodociągową do działek
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Uzyskaliśmy decyzję o warunkach zabudowy
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Inwestycja
czas inwestycji w miesiącach
zysk w skali roku
Całkowity zysk z inwestycji
Enklawa Dziwnówek
46 miesięcy
24,42%
131,06%
Mielno Marina
59 miesięcy
20,07%
145,75%
Gąski
186 miesięcy
13,59%
620,34%
Koniusza
72 miesiące
12,41%
101,74%
Jaworek
37 miesięcy
19,32%
72,41%
Gąski I
105 miesięcy
11,47%
158,63%
Mielenko II
34 miesiące
57,80%
264,15%
Osada Jaworek sektor C
49 miesięcy
32,89%
219,39%
Smołdzino
53 miesiące
20,73%
129,83%
Mielenko II
55 miesięcy
6,93%
35,93%
Mielno Marina
41 miesięcy
36,93%
192,63%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,25%
315,74%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,35%
317,08%
Kameralne Kładno
50 miesiące
22,02%
129,15%
Gąski I 650
142 miesiące
12,02%
283,25%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
60 miesięcy
15,60%
106,44%
Mielenko
75 miesięcy
13,00%
114,71%
Mielenko II
53 miesiące
10,51%
55,47%
Mielno Molo
24 miesiące
24,68%
55,46%
Gąski II 950
59 miesięcy
10,29%
61,87%
Mielenko
72 miesiące
10,17%
78,82%
Mielenko
64 miesiące
8,25%
52,62%
Mielenko
64 miesiące
8,28%
52,88%
Chłopy
57 miesięcy
7,68%
42,11%
Chłopy
57 miesięcy
9,12%
51,38%
Wytowno
75 miesięcy
7,81%
60,04%
Gąski I 650
39 miesięcy
10,46%
38,18%
Wytowno
74 miesiące
8,22%
62,79%
Chłopy
55 miesięcy
5,41%
27,34%
Smołdzino
53 miesiące
16,11%
93,45%
Mielenko II
33 miesiące
10,06%
30,17%
Gąski I 650
29 miesięcy
7,44%
18,93%
Chłopy
43 miesiące
6,60%
25,74%
Przesuń, żeby zobaczyć wszystkie kolumny