PRZEJDŹ DO SAVEINVEST.PL

Jak odliczyć odsetki przy najmie prywatnym?

Bartosz Antos
20 marca 2019
Inwestycje w nieruchomości
Najem
Nieruchomości
Podatki
Nieruchomości

Popyt na rynku nieruchomości nieustannie rośnie. Z tego powodu jak bumerang wraca temat opodatkowania dochodów z najmu. Wiele osób boryka się z tym problemem. Tymczasem rozliczenie wcale nie musi być trudne. Jak rozliczyć najem? Jak odliczyć odsetki przy najmie prywatnym? Na te pytania odpowiada Bartosz Antos – Dyrektor ds. Nieruchomości w firmie Saveinvest Sp. z o.o. – portal www.saveinvest.pl.

Czy inwestowanie w nieruchomości się opłaca?

Niewątpliwie inwestowanie w nieruchomości się opłaca. – mówi Bartosz Antos. Obecnie popyt na rynku jest tak duży, że deweloperzy nie nadążają z realizacją nowych inwestycji. Zresztą nie tylko mieszkania z rynku pierwotnego cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Sprzedający na rynku wtórnym, również nie narzekają na brak ruchu. Wiele osób, inwestujących w nieruchomości, kupuje je z nadzieją na wynajem. Nawet jeżeli musimy wziąć spory kredyt, liczymy na to, że czynsz z najmu pokryje związane z tym wydatki, a my za kilkanaście lat pozbędziemy się obciążeń, nie dokładając do tego ani złotówki. To piękna wizja i jak najbardziej realna. Najem to bardzo dochodowy interes. Szczególnie wtedy, gdy odpowiednio go rozliczymy.

Jak rozliczyć najem?

Mamy do wyboru trzy możliwe formy opodatkowania najmu – opodatkowanie na zasadach ogólnych, rozliczanie w ramach firmy podatkiem liniowym oraz na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego. Pierwsza opcja obarczona jest podatkiem w wysokości 18% lub 32%. Druga w wysokości 19%. Z kolei trzecia w wysokości 8,5%. Najwięcej osób, z uwagi na dużą wygodę takiego rozwiązania, decyduje się na ryczałt ewidencjonowany. Po prostu co miesiąc lub co kwartał odprowadzamy stosowny podatek w wysokości 8,5% uzyskanego przychodu. Bez żadnych dodatkowych formalności. Należy jednak podkreślić, że wbrew pozorom, inne formy również mogą okazać się niezwykle atrakcyjne. Na przykład opcja rozliczania na zasadach ogólnych. – podkreśla Bartosz Antos – Dyrektor ds. Nieruchomości w firmie Saveinvest Sp. z o.o. – portal www.saveinvest.pl.

Jak odliczyć odsetki przy najmie prywatnym?

W ten sposób dochodzimy do sedna sprawy. Wydawałoby się, że rozliczanie się na zasadach ogólnych jest mniej korzystne, ponieważ mamy do czynienia ze stawkami 18% lub 32% podatku, czyli większymi, niż w przypadku ryczałtu. Należy jednak podkreślić, że w ramach zasad ogólnych płacimy podatek tylko od rzeczywistego dochodu, czyli kwotę czynszu pomniejszamy o wszelkie poniesione koszty i wydatki. Co może stanowić taki koszt? Na przykład remonty, amortyzacja albo właśnie koszty odsetek kredytowych. Jak odliczyć odsetki? Należy pamiętać o dwóch kwestiach. Kredyt, o którym mówimy, musi być związany z zakupem wynajmowanego mieszkania. A nadto możemy odliczyć tylko te odsetki, które zostały faktycznie zapłacone (od momentu przekazania lokalu). Takie stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydanej 25 maja 2018 r. interpretacji.

Kiedy płaci się podatek?

W kwestii technicznej warto również wspomnieć, że zaliczki z tytułu najmu wpłacamy samodzielnie, pilnując właściwego okresu rozliczeniowego. Inaczej mówiąc, co miesiąc lub co kwartał (w zależności od wyboru) wpłacamy na konto właściwego urzędu skarbowego kwotę odpowiadającą podatkowi z tytułu najmu lokalu. Dodatkowo, w styczniu przedkładamy fiskusowi wypełniony formularz PIT-28 lub PIT-36 (w zależności od wyboru formy opodatkowania), w którym wyszczególniamy jaki dochód osiągnęliśmy w danym roku, ile zyskaliśmy każdego miesiąca oraz ile wynosił należny podatek.

Bartosz Antos

Dyrektor ds. nieruchomości

Podobał Ci się artykuł?

Bądź na bieżąco i zapisz się do newslettera








    Zaznacz zgody po zapoznaniu się z obowiązkiem informacyjnym zawierającym zasady i cele przetwarzania danych przez Saveinvest S.A:

    * Pole obowiązkowe

    zdjęcie
    ekspert-ico

    Przeczytaj także

    Budowa
    Drzewa

    Kiedy i jak blisko lasu można wybudować dom?

    Działka budowlana w pobliżu lasu to spełnienie marzeń wielu osób. Działka zlokalizowana w takim miejscu gwarantuje ciszę, spokój i dodatkowe atrakcje. Budowa domu jednorodzinnego w pobliżu lasu możliwa jest jednak tylko pod pewnymi warunkami. Kiedy? Na to pytanie odpowiada Bartłomiej Kuźniar – Koordynator Projektów Inwestycyjnych w firmie Saveinvest Sp. z o.o. – portal www.saveinvest.pl. Czym […]

    Bartłomiej Kuzniar
    Inwestycje w nieruchomości
    Nieruchomości

    Kupujemy działki rolne – jakie dokumenty będą nam potrzebne?

    Nabycie działki rolnej wraz z kolejnymi zmianami obowiązujących w tym zakresie przepisów jest w zasadzie coraz prostsze. Stopniowo dochodzi do otwarcia rynku nieruchomości rolnych na podmioty niebędące rolnikami. To dobra informacja dla inwestorów, którzy mają różne pomysły na wykorzystanie tych gruntów. Wciąż jednak trzeba pamiętać o tym, że istnieją pewne konieczne do przebrnięcia formalności. Należy […]

    Bartosz Antos
    Podatki

    Wszystko, co powinniśmy wiedzieć o dokumentacji podatkowej cen transferowych

    W jakich okolicznościach podatnicy zobowiązani będą do przedłożenia dokumentacji cen transferowych? Z czym wiąże się sankcyjna stawka podatku? Jaką dokumentację potwierdzająca cenę transferową organy podatkowe uznają za odpowiednią? Czym są ceny transferowe Ceny, po których dane przedsiębiorstwo przekazuje towary oraz dobra niematerialne, bądź świadczy usługi podmiotom powiązanym kapitałowo, osobowo lub rodzinnie nazywa się cenami transferowymi. […]

    Bartosz Antos
    Budowa

    Ułatwienia i kłopoty z rejestrem pozwoleń na budowę i zgłoszeń

    Czym jest rejestr pozwoleń na budowę i zgłoszeń? Jakie ułatwienia związane z procedurą budowlaną wprowadziło jego uruchomienie? Gdzie dla inwestorów i gmin pojawiają się kłopoty? RDWZ W związku z nowelizacją prawa budowlanego 1 stycznia 2016 r. uruchomiono ogólnodostępny internetowy centralny Rejestr Wniosków, Decyzji i Zgłoszeń w sprawach budowlanych, w skrócie RWDZ. Jest to nowa wersja […]

    Robert Tomaszewski
    Inwestycje w nieruchomości
    Najem
    Nieruchomości

    Zepsuty piekarnik w wynajmowanym mieszkaniu – kto powinien go naprawić? Prawo a wynajem nieruchomości

    Niedziałające sprzęty to częsty przedmiot sporu pomiędzy najemcami a wynajmującymi. Najczęściej jedni i drudzy nie wiedzą, kto tak naprawdę powinien odpowiadać za zepsuty piekarnik, telewizor albo pralkę. Jak sobie poradzić z tym problemem? Na to pytanie odpowiada Bartosz Antos – Dyrektor ds. Nieruchomości w firmie Saveinvest Sp. z o.o. – portal www.saveinvest.pl. Wynajem nieruchomości – […]

    Bartosz Antos
    Nieruchomości

    Rozgraniczenie i wytyczenie granic działki

    Często się zdarza, że kupno gruntów, w tym zakup działki wiąże się z koniecznością ich rozgraniczenia z sąsiadującymi parcelami. Rozgraniczenia należy dokonać, jeżeli do tej pory nie wytyczono granic działek bądź toczy się spór pomiędzy właścicielami nieruchomości. Kto może wystąpić o wytyczenie granic? Procedurę związaną z wytyczeniem rzeczywistych granic parceli i oznaczeniu ich znakami granicznymi […]

    Bartosz Antos
    Drogi

    Dojazd do działki – co musisz wiedzieć

    Zakup działki pod budowę domu to prawdziwe wyzwanie. Jedną z kluczowych spraw, którą trzeba koniecznie mieć na uwadze, jest dostęp do drogi oraz jej status. Wszelkie niedomówienia w tej kwestii mogą mieć poważne konsekwencje i zniweczyć plany o szybkim rozpoczęciu budowy. Otrzymanie pozwolenia na budowę na zakupionej działce zależy m.in. od jej dostępu do drogi […]

    Bartosz Antos
    Domki letniskowe

    Kiedy rozbiórka domku letniskowego jest nieunikniona?

    Budowa domu, własna działka budowlana w atrakcyjnym miejscu, prywatny domek letniskowy w dobrej lokalizacji lub inwestycja w domki pod wynajem – spełnienie każdego z tych marzeń pociąga za sobą obowiązek zdobycia podstawowej wiedzy z zakresu nieruchomości. Z tego artykułu dowiesz się jakie przesłanki powinny uświadomić kupującym, że nabywany przez nich domek letniskowy może zostać objęty […]

    Bartosz Antos
    back to top