Otrzymana przez nas decyzja administracyjna zawiera błędy – przykładowo nie złożono podpisu na dołączonym do niej załączniku. W jakich okolicznościach decyzja będzie podlegać wyeliminowaniu z obrotu prawnego?
Zgodnie z przesłankami zawartymi w art. 107 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego decyzja administracyjna powinna zawierać: oznaczenie organu administracji publicznej, datę wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne, podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji lub, jeżeli decyzja wydana została w formie dokumentu elektronicznego – powinna być opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Decyzja powinna zawierać także pouczenie – czyli czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie.
Powstaje zatem pytanie – w jakich okolicznościach decyzja będzie podlegać wyeliminowaniu z obrotu prawnego? Czy przykładowo, w sytuacji, gdy na załączniku do decyzji nie złożono podpisu, można wnosić o unieważnienie całej decyzji administracyjnej?
Jak wspomniano powyżej to stricte decyzja administracyjna powinna zawierać podpis wszystkich obecnych na posiedzeniu członków organu kolegialnego. W konsekwencji, co potwierdza wiele orzecznictw sądowych, dopóki decyzja nie zostanie podpisania, nie może wejść do obrotu prawnego. Przykładem jest Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 stycznia 2013 r., sygnatura akt: II GSK 1143/11). A zatem, czy jeśli załącznik do decyzji stanowi jej integralną część, dyrektywy dotyczące decyzji powinny także mieć zastosowanie do załącznika?
W praktyce okazuje się, że wymogi dyktowane przez wspomniany art. 107 kodeksu postępowania administracyjnego wcale nie muszą odnosić się do załączników, ponieważ stanowią one jedynie część aktu administracyjnego. Zgodnie przykładowo z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 czerwca 2013 r., sygnatura akt: II OSK 346/12, sam brak podpisu na załączniku do decyzji nie może stanowić podstawy dla jej wyłączenia z obrotu prawnego – nie narusza ono bowiem art. 107 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego oraz nie ma w praktyce istotnego wpływu na wynik samego postępowania administracyjnego – wyjaśnia Bartosz Antos z portalu www.saveinvest.pl.