W poprzedniej części poradnika wyjaśniona została specyfika inwestycji celu publicznego. Omówione zostały również pewne aspekty decyzji lokalizacyjnej – jakie informacje zawiera jej treść oraz jaki organ administracji publicznej odpowiedzialny będzie za jej wydanie.
Poprawnie sporządzony wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego powinien dokładnie określać granice terenu, na którym inwestor planuje przeprowadzić dane przedsięwzięcie. Granice te powinny zostać przedstawione na kopii mapy zasadniczej lub, w przypadku jej braku, na kopii mapy katastralnej, przyjętych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, obejmujących zarówno teren, którego wniosek dotyczy, jak i obszar, na który ta inwestycja będzie lub może oddziaływać. Co więcej, we wniosku inwestor zobowiązany jest zamieścić informacje o charakterystyce inwestycji, które pozwolą na określenie zapotrzebowania na wodę, energię oraz sposobu odprowadzania lub oczyszczania ścieków, a także innych potrzeb w zakresie infrastruktury technicznej, warunkowanych indywidualnym charakterem danego przedsięwzięcia.
Wniosek musi ponadto uwzględnić informacje ogólne o planowanym sposobie zagospodarowania terenu oraz charakterystykę zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym przeznaczenia i gabarytów projektowanych obiektów budowlanych oraz powierzchni terenu podlegającej przekształceniu. Co więcej, w formie opisowej i graficznej przedstawione zostać muszą także charakterystyczne parametry techniczne danej inwestycji oraz dane charakteryzujące jej wpływ na środowisko.
Na rozpatrzenie (poprawnie wypełnionego i kompletnego) wniosku organowi przysługuje termin 65 dni. Po jego upływie, jeśli nie ustosunkuje się on do wniosku inwestora, wymierzona zostanie mu kara pieniężna w wysokości 500 zł za każdy kolejny dzień zwłoki. Warto także pamiętać, że organ nie możne odmówić wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (lub celowo opóźniać całą procedurę administracyjną) ze względu na niewywiązanie się wnioskodawcy ze spełnienia świadczeń lub warunków, które nie zostały przewidziane przepisami odrębnymi.
Właściwy organ w postępowaniu związanym z wydaniem decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego dokonuje analizy warunków i zasad zagospodarowania terenu i jego zabudowy, wynikających z przepisów odrębnych oraz stanu faktycznego i prawnego terenu, na którym przewiduje się realizację inwestycji o znaczeniu publicznym – przypomina Robert Tomaszewski z portalu www.saveinvest.pl. O samym wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji celu publicznego oraz poszczególnych postanowieniach i decyzji finalizującej postępowanie, strony zawiadamiane są w drodze obwieszczenia, lub też w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości. Inwestorzy oraz właściciele i użytkownicy wieczyści nieruchomości, na których będą lokalizowane inwestycje celu publicznego, o kolejnych decyzjach gminy zawiadamiani są zwyczajowo na piśmie.
Warto mieć także na uwadze fakt, że zgodnie z prawem postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego może zostać zawieszone na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia złożenia wniosku o wydanie decyzji celu publicznego. Wójt, burmistrz albo prezydent miasta podejmuje postępowanie i wydaje decyzję w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego, jeżeli w ciągu dwóch miesięcy od dnia zawieszenia postępowania rada gminy nie podjęła uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego, albo w okresie zawieszenia postępowania nie uchwalono planu miejscowego lub nie wprowadzono zmian do jego treści. Przypomnijmy, że organ w ogóle odmówi wszczęcia postępowania, jeśli lokalizacja danego przedsięwzięcia może zostać określona jedynie w oparciu o ustalenia obwiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.