W jakich sytuacjach właściciele nieruchomości rolnych, budowlanych albo rekreacyjnych muszą starać się o uzyskanie zgody na wycięcie drzew lub krzewów? Kto wydaje takie pozwolenie i jak je uzyskać?
Wprowadzenie obowiązku zezwolenia na wycinkę ma w głównej mierze za zadanie chronić tereny zielone i prowadzić do ich zrównoważonego użytkowania. Według ustawy o ochronie przyrody, a dokładniej jej art. 83 ust. 6 ustawy nie istnieje wymóg uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów w sytuacji, gdy wiek drzew lub krzewów, które mają zostać wycięte, nie przekracza dziesięciu lat. Dodatkowo nie potrzeba uzyskiwać pozwolenia na usunięcie drzew lub krzewów, które m.in.: znajdują się w lasach, są drzewami owocowymi (z wyłączeniem tych rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz w granicach parku narodowego lub rezerwatu przyrody – na obszarach nieobjętych ochroną krajobrazową), rosną na plantacjach drzew i krzewów lub takich, które niszczą nawierzchnię i infrastrukturę drogową, ograniczają widoczność na łukach i skrzyżowaniach (z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków).
Według przesłanek prawnych zawartych we wspomnianej już ustawie o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004 r. istnieje obowiązek uzyskania zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów, które wydawane jest przez organ właściwy dla miejsca położenia nieruchomości – będzie to odpowiednio wójt, burmistrz lub prezydent miasta. Jeśli mamy natomiast do czynienia z nieruchomością figurującą w rejestrze zabytków o wydanie takiej zgody należy się starać u właściwego dla położenia nieruchomości wojewódzkiego konserwatora zabytków. Pozwolenie na wycinkę wydaje się na wniosek posiadacza nieruchomości, a w przypadku, gdy posiadacz nieruchomości nie jest jednocześnie jej właścicielem do składanego wniosku dołączyć należy również zgodę jej właściciela. O wydanie pozwolenia na wycinkę mogą starać się także właściciele urządzeń przesyłowych (którymi zajmuje się art. 49 Kodeksu Cywilnego) jeśli stwierdzi, że drzewa lub krzewy stanowią zagrożenie dla poprawnego funkcjonowania tych właśnie urządzeń.
Poprawnie sporządzony wniosek o wydanie zezwolenia na wycinkę powinien zawierać: imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości; tytuł prawny z jakiego włada się nieruchomością; nazwę gatunku drzewa lub krzewu o usunięcie którego wnosimy; obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 130 cm; przeznaczenie terenu, na którym rośnie drzewo lub krzew; przyczynę i termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu; wielkość powierzchni, z której chcemy usunąć krzewy. Należy pamiętać, że wnioskodawca nie jest w żaden sposób zobligowany do dołączenia do wniosku decyzji administracyjnych, tj. decyzji o warunkach zabudowy czy decyzji, która zatwierdza jego projekt budowlany. W praktyce oznacza to, że inwestor może starać się o uzyskanie zgody na usuniecie drzew jeszcze przed uzyskaniem decyzji administracyjnych związanych bezpośrednio z jego planami inwestycyjnymi – tłumaczy Robert Tomaszewski z portalu www.saveinvest.pl.
Organ administracyjny, który decyduje o wydaniu pozwolenia na wycinkę, jeszcze przed jego ogłoszeniem dokonuje oględzin sprawy ujętej we wniosku, przede wszystkim pod kątem występowania w obrębie danego terenu gatunków roślin pod ochroną. Wydanie zezwolenia na wycinkę może zależeć od przesadzenia drzew lub krzewów w miejsce wskazane przez wydającego zezwolenie albo zastąpienia ich innymi drzewami lub krzewami, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub krzewów. Warto zaznaczyć także, że zezwolenie na wycinkę wcale nie musi uwzględniać wszystkich próśb inwestora – może np. uzyskać zgodę tylko na wycięcie części spośród uwzględnionych we wniosku roślin, ze względu na uznaniowy charakter takiego zezwolenia.
W trakcie oględzin może się bowiem okazać, że postulaty strony są bezpodstawne, mają jedynie podłoże estetyczne, a nie jak powinno być praktyczne, czyli po prostu wcale nie przeszkadzają i nie uniemożliwiają powzięcie planowanej inwestycji. Zezwolenie na wycięcie można wydać bowiem tylko w sytuacji, gdy przyczyna zawarta we wniosku złożonym przez inwestora zostanie przez organ administracji publicznej uznana za ważną i upoważniającą do podjęcia takich właśnie kroków.
W kolejnej części poradnika: opłaty za wycinkę, czyli na co powinien zwrócić uwagę inwestor decydujący się na zakup zadrzewionej działki?
Wybierz inwestycję:
PRZED:
Działka inwestycyjna
59 zł / m2
53 zł / m2
45 zł / m2
65 zł / m2
39 zł / m2
30 zł / m2
430 zł / m2
375 zł / m2
PO:
Działka budowlana z
infrastrukturą
245 zł / m2
280 zł / m2
244 zł / m2
350 zł / m2
181 zł / m2
200 zł / m2
1476 zł / m2
716 zł / m2
Co zrobiliśmy:
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy sieć wodociągową do działek
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Uzyskaliśmy decyzję o warunkach zabudowy
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Inwestycja
czas inwestycji w miesiącach
zysk w skali roku
Całkowity zysk z inwestycji
Enklawa Dziwnówek
46 miesięcy
24,42%
131,06%
Mielno Marina
59 miesięcy
20,07%
145,75%
Gąski
186 miesięcy
13,59%
620,34%
Koniusza
72 miesiące
12,41%
101,74%
Jaworek
37 miesięcy
19,32%
72,41%
Gąski I
105 miesięcy
11,47%
158,63%
Mielenko II
34 miesiące
57,80%
264,15%
Osada Jaworek sektor C
49 miesięcy
32,89%
219,39%
Smołdzino
53 miesiące
20,73%
129,83%
Mielenko II
55 miesięcy
6,93%
35,93%
Mielno Marina
41 miesięcy
36,93%
192,63%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,25%
315,74%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,35%
317,08%
Kameralne Kładno
50 miesiące
22,02%
129,15%
Gąski I 650
142 miesiące
12,02%
283,25%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
60 miesięcy
15,60%
106,44%
Mielenko
75 miesięcy
13,00%
114,71%
Mielenko II
53 miesiące
10,51%
55,47%
Mielno Molo
24 miesiące
24,68%
55,46%
Gąski II 950
59 miesięcy
10,29%
61,87%
Mielenko
72 miesiące
10,17%
78,82%
Mielenko
64 miesiące
8,25%
52,62%
Mielenko
64 miesiące
8,28%
52,88%
Chłopy
57 miesięcy
7,68%
42,11%
Chłopy
57 miesięcy
9,12%
51,38%
Wytowno
75 miesięcy
7,81%
60,04%
Gąski I 650
39 miesięcy
10,46%
38,18%
Wytowno
74 miesiące
8,22%
62,79%
Chłopy
55 miesięcy
5,41%
27,34%
Smołdzino
53 miesiące
16,11%
93,45%
Mielenko II
33 miesiące
10,06%
30,17%
Gąski I 650
29 miesięcy
7,44%
18,93%
Chłopy
43 miesiące
6,60%
25,74%
Przesuń, żeby zobaczyć wszystkie kolumny