Opracowany przez resort infrastruktury projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz kilku innych ustaw – tzw. mała nowelizacja – znajduje się obecnie w fazie konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych. Jaka jest treść postulowanych zmian? Jakie skutki będzie miało ich wprowadzenie przede wszystkim dla inwestorów?
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 r. (DZ. U. 2003 nr 80 poz. 717) przyjmując za podstawę swych działań respektowanie zasad ładu przestrzennego i zrównoważonego rozwoju, w pierwszej kolejności ma na celu określenie zasad kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego oraz organy administracji publicznej. Ponad to determinuje zakres i sposoby postępowania przy przeznaczaniu danych terenów na określone cele wraz z precyzyjnym i jednoznacznym określaniem zasad ich zagospodarowania i zabudowy. Jest zatem podstawowym i najważniejszym aktem regulującym zagadnienia planowania i zagospodarowania przestrzennego – wyjaśnia Bartosz Antos z portalu www.saveinvest.pl.
Powstały projekt jej nowelizacji jest reakcją na dającą się wyraźnie odczuć potrzebę wprowadzenia gruntownych i niezwłocznych zmian w obrębie kwestii dotyczących kształtowania przestrzeni. Głównym celem proponowanych zmian jest regulacja procesów planistycznych i racjonalizacja procesu inwestycyjnego, poprzez dostosowanie zasad funkcjonowania gospodarki przestrzennej, lokalizacji inwestycji i – co najważniejsze z punktu widzenia inwestorów – procedur formalnych dotyczących procesu inwestycyjnego do zarówno dynamicznie rozwijającej się gospodarki, jak i oczekiwań społecznych. Zgodnie z założeniami twórców ich projekt ustawy powinien zostać zatwierdzony przez Radę Ministrów przed jeszcze końcem pierwszego półrocza 2015 r.
Mała nowelizacja, zdaniem resortu infrastruktury, wychodzi naprzeciw propozycjom i rozwiązaniom zgłaszanym m.in. przez samorządy, stowarzyszenia urbanistów i architektów. Także, co dobitnie podkreślają pomysłodawcy projektu, proponowane przez nich uaktualnienia i innowacje nie doprowadzą do powstania w obrębie gmin dodatkowych obciążeń i niedogodności związanych z nowelizacją obowiązującego teraz prawa. W zamian gminom ułatwione zostanie efektywne gospodarowanie przestrzenią – zanim przeprowadzone zostaną długofalowe zmiany systemowe jakie planuje wcielić Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wraz z Komisją Kodyfikacyjną Prawa Budowlanego.
Wśród problemów, które zdaniem twórców małej nowelizacji wymagają podjęcia najszybszych i najbardziej zdecydowanych działań jest m.in. kwestia chaotycznego i rozproszonego charakteru zabudowy, co jest bezpośrednim skutkiem braku brania pod uwagę zasad urbanistyki przy planowaniu przestrzeni. W rezultacie koszty, zarazem budowy jak i utrzymania takiej infrastruktury, są znacznie wyższe. Problem stanowi także ciągle pogłębiający się deficyt w budżetach gmin, co jest rezultatem niekorzystnego bilansu kosztów i zysków związanych z prowadzeniem przez gminy polityki przestrzennej.
Chodzi przede wszystkim o sytuacje, w których gmina musi dokonać wykupu gruntów pod drogę publiczną, czy zbudować infrastrukturę niezbędną do ich obsługi. Szybkiej interwencji wymagaj również kwestia braków w systematycznych i dokładnych analizach potrzeb rozwojowych gmin i ich sytuacji demograficznej oraz niski poziom udziału społeczności lokalnej w planowaniu przestrzeni (co zazwyczaj prowadzi do licznych konfliktów i nieporozumień). Tę ostatnią kwestię rozwiążą m.in. dodatkowe konsultacje i obowiązek publikowania dodatkowych dokumentów. Przykładowo – po nowelizacji zaistnieje obowiązek przedstawienia wizualizacji inwestycji, tak by społeczność lokalna miała realną możliwość jej oceny i wyrażenia swojej opinii już na jej wczesnym etapie.
W kolejnej części artykułu: skutki wprowadzenia proponowanych przez resort infrastruktury zmian dla inwestorów i gmin.
Wybierz inwestycję:
PRZED:
Działka inwestycyjna
59 zł / m2
53 zł / m2
45 zł / m2
65 zł / m2
39 zł / m2
30 zł / m2
430 zł / m2
375 zł / m2
PO:
Działka budowlana z
infrastrukturą
245 zł / m2
280 zł / m2
244 zł / m2
350 zł / m2
181 zł / m2
200 zł / m2
1476 zł / m2
716 zł / m2
Co zrobiliśmy:
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy sieć wodociągową do działek
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Uzyskaliśmy decyzję o warunkach zabudowy
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Inwestycja
czas inwestycji w miesiącach
zysk w skali roku
Całkowity zysk z inwestycji
Enklawa Dziwnówek
46 miesięcy
24,42%
131,06%
Mielno Marina
59 miesięcy
20,07%
145,75%
Gąski
186 miesięcy
13,59%
620,34%
Koniusza
72 miesiące
12,41%
101,74%
Jaworek
37 miesięcy
19,32%
72,41%
Gąski I
105 miesięcy
11,47%
158,63%
Mielenko II
34 miesiące
57,80%
264,15%
Osada Jaworek sektor C
49 miesięcy
32,89%
219,39%
Smołdzino
53 miesiące
20,73%
129,83%
Mielenko II
55 miesięcy
6,93%
35,93%
Mielno Marina
41 miesięcy
36,93%
192,63%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,25%
315,74%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,35%
317,08%
Kameralne Kładno
50 miesiące
22,02%
129,15%
Gąski I 650
142 miesiące
12,02%
283,25%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
60 miesięcy
15,60%
106,44%
Mielenko
75 miesięcy
13,00%
114,71%
Mielenko II
53 miesiące
10,51%
55,47%
Mielno Molo
24 miesiące
24,68%
55,46%
Gąski II 950
59 miesięcy
10,29%
61,87%
Mielenko
72 miesiące
10,17%
78,82%
Mielenko
64 miesiące
8,25%
52,62%
Mielenko
64 miesiące
8,28%
52,88%
Chłopy
57 miesięcy
7,68%
42,11%
Chłopy
57 miesięcy
9,12%
51,38%
Wytowno
75 miesięcy
7,81%
60,04%
Gąski I 650
39 miesięcy
10,46%
38,18%
Wytowno
74 miesiące
8,22%
62,79%
Chłopy
55 miesięcy
5,41%
27,34%
Smołdzino
53 miesiące
16,11%
93,45%
Mielenko II
33 miesiące
10,06%
30,17%
Gąski I 650
29 miesięcy
7,44%
18,93%
Chłopy
43 miesiące
6,60%
25,74%
Przesuń, żeby zobaczyć wszystkie kolumny