Zarządzaj plikami cookies
Wróc do bloga

Zmiany w warunkach lokalizacji dużych i mniejszych obiektów handlowych

Robert Tomaszewski
16 lutego 2017
Budowa
Nieruchomości
Warunki zabudowy
Nieruchomości

Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami lokalizacja dużych obiektów handlowych, czyli tych powyżej 2000 mkw., musi być zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Z kolei obszary rozmieszczenia obiektów o powierzchni sprzedaży powyżej 400 mkw. nie muszą być teraz określane w ramach studium.

Jedną z konsekwencji wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jest dopuszczenie lokalizacji obiektów handlowych o powierzchni sprzedaży przekraczającej 2000 mkw. na podstawie treści uchwalonego dla danego obszaru miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wpływ na procedury administracyjne związane z budową tego typu obiektów miała również ustawa o rewitalizacji, za sprawą której zmienione zostało brzemiennie art. 10 ust. 2 pkt 8 ustawy o planowaniu – informuje Robert Tomaszewski z portalu www.saveinvest.pl.

Zgodnie z obowiązującymi od 18 listopada 2015 r. znowelizowanymi przepisami, uchylony został obowiązek określania w treści studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego obszarów handlowych o powierzchni sprzedaży powyżej 400 mkw. – przed wejściem w życie nowych przepisów dopuszczalna powierzchnia wynosiła 2000 mkw. Dla przypomnienia warto nadmienić, że pod pojęciem powierzchni sprzedaży ustawodawca rozumie taką część ogólnodostępnej powierzchni obiektu handlowego stanowiącą całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do sprzedaży detalicznej, w której odbywa się bezpośrednia sprzedaż towarów. Oznacza to, że nie należy zaliczać do tej kategorii powierzchni usług i gastronomii oraz powierzchni pomocniczej, czyli przykładowo powierzchni magazynów, biur, komunikacji czy ekspozycji wystawowej.

Jednym z celów nowelizacji w zakresie planowania przestrzennego jest usuniecie luki prawnej, która dotyczyła lokalizacji wielkopowierzchniowych obiektów handlowych. U podstaw problemów, czyli wydawania coraz większej liczby niejednolitych orzecznictw w tym zakresie, leżał wyrok wydany przez Trybunał Konstytucyjny z dnia 8 lipca 2008 r., w którym stwierdzono niezgodność ustawy z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiegów handlowych z Konstytucją RP (a dokładniej jej art. 2, art. 20 oraz art. 22). Co więcej przed nowelizacją przepisów inwestorzy noszący się z zamiarem budowy obiektu wielkopowierzchniowego mieli sporo kłopotów z uzyskaniem odpowiednich decyzji administracyjnych zezwalających na rozpoczęcie prac. Urzędnicy, działając w oparciu o art. 10 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, blokowali przedsięwzięcia uzależniając wydanie obligatoryjnych dla inwestorów warunków zabudowy do czasu uchwalenia nowego planu miejscowego.

Nowelizacja budzi skrajne reakcje. Z jednej strony inwestorzy wreszcie doczekali się wprowadzenia jednoznacznej normy prawnej, w oparciu o którą mogą przeprowadzać swoje zamierzenia inwestycyjne. Z drugiej jednak, w praktyce gminy straciły możliwość rzeczywistej kontroli nad nadmiernym „mnożeniem się” mniejszych obiektów handlowych, np. marketów, których powierzchnia nie przekroczy tej dopuszczalnej przez nowe przepisy.

Robert Tomaszewski

Prezes Zarządu

Zainteresował Cię nasz artykuł?

Bądź na bieżąco i zapisz się do newslettera. W zamian zyskasz dostęp do najnowszych informacji o inwestycjach, informacji o zmianach w prawie oraz regularnych artykułów branżowych.

Gwarantujemy wysoką jakość treści, a jeśli zdecydujesz się wypisać, wystarczy jedno Twoje kliknięcie.











    * Pole obowiązkowe

    Skontaktuj się z nami

    Zadzwoń: +48 888 800 800
    lub napisz wiadomość - rozpocznijmy współpracę!











      * Pole obowiązkowe