Jakie zmiany wprowadza ustawa o rewitalizacji? Z czym wiąże się jej wejście w życie z perspektywy inwestorów oraz jakie konsekwencje będzie mieć ona dla mieszkańców terenów objętych gminnym programem rewitalizacji?
Ustawa z dnia 9 października 2015 r. reguluje kwestie związane z rewitalizacją – jej zasady, tryb przygotowywania oraz przeprowadzania. Nowe prawo przeciwdziała nadużyciom ze strony gmin, które niezmiernie często posługiwały się tym pojęciem w celu uzyskania środków unijnych na przeprowadzenie prac i remontów, które w praktyce nie miały na celu faktycznej rewitalizacji okolicy. Aby ujednolicić problematyczną i do tej pory niejednoznaczną kwestię, ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie nowej definicji rewitalizacji, zgodnie z którą jest to proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych, prowadzony w sposób kompleksowy, poprzez zintegrowane działania na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki, skoncentrowane terytorialnie, prowadzone przez interesariuszy rewitalizacji na podstawie gminnego programu rewitalizacji. Wspomniani w ustawie interesariusze rewitalizacji to przede wszystkim mieszkańcy obszaru rewitalizacji oraz właściciele, użytkownicy wieczyści nieruchomości i podmioty zarządzające nieruchomościami znajdującymi się w obrębie takiego obszaru, w tym spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe i towarzystwa budownictwa społecznego. Co więcej, za interesariuszy uznawane są także podmioty prowadzące lub zamierzające w przyszłości prowadzić na obszarze gminy jakąś formę działalności gospodarczej lub społecznej (w tym organizacje pozarządowe i grupy nieformalne), jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne oraz organy władzy publicznej.
Przygotowanie, koordynowanie i tworzenie warunków do prowadzenia rewitalizacji, a także jej prowadzenie w zakresie właściwości gminy, stanowią jej zadania własne. Jednak realizacja zadań w zakresie rewitalizacji ma charakter fakultatywny. Oznacza to, że władze mogą korzystać z nowych narzędzi, jakie powierzył im ustawodawca, nie są jednak do tego zobowiązane. Co więcej, rewitalizacja nie została wprowadzona do katalogu celów publicznych, który zawarty jest w art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Głównym zadaniem rewitalizacji jest poprawa wizerunku miast oraz, co niezwykle istotne, stanu technicznego budynków i mówiąc ogólnie jakości życia mieszkańców. Obejmuje zatem zarówno remonty i prace mające na celu modernizację danych obiektów budowlanych, jak i różne działania społeczne – przykładowo budowę ścieżek rowerowych czy parków. Co więcej, rewitalizacja dążyć powinna także do stworzenia nowych miejsc pracy czy przyczynić się do zagospodarowania terenów zniszczonych lub opuszczonych – przypomina Robert Tomaszewski z portalu www.saveinvest.pl.
Podstawę dla rewitalizacji stanowić będą, podobnie jak było to przed wejściem w życie nowej ustawy, gminne programy. Jeszcze przed jego opracowaniem i podjęciem gminy zobowiązane są do wyznaczenia (w drodze uchwały) dwóch kategorii obszarów, jakie znajdują się w jej granicach administracyjnych. Mowa o obszarze zdegradowanym oraz o obszarze rewitalizacji.
Pierwszy z tych obszarów, czyli obszar zdegradowany, to teren znajdujący się w stanie kryzysowym z powodu koncentracji negatywnych zjawisk społecznych – w szczególności bezrobocia, ubóstwa, wysokiego poziomu przestępczości, niskiego poziomu edukacji lub kapitału społecznego, a także niewystarczającego poziomu uczestnictwa w życiu publicznym i kulturalnym. Co więcej, przesłankę do zakwalifikowania danego obszaru do opisywanej tu kategorii stanowić może także konsekwencja negatywnych zjawisk gospodarczych, takich jak niski stopień przedsiębiorczości czy słaba kondycja lokalnych przedsiębiorstw. Za obszar zdegradowany uznany zostanie także teren, w obrębie którego doszło do przekroczenia standardów jakości środowiska, na którym odkryto obecność odpadów stwarzających zagrożenie dla życia, zdrowia ludzi lub stanu środowiska. Kolejnym czynnikiem jest wymiar przestrzenno-funkcjonalny danego obszaru. Jeśli gmina uzna, że jest on niewystarczająco wyposażony w infrastrukturę techniczną i społeczną, lub też, że jest ona w złym stanie technicznym, albo stwierdzona zostanie nieadekwatna do potrzeb jakość terenów publicznych lub technicznych – w szczególności stan techniczny obiektów budowlanych, w tym o przeznaczeniu mieszkaniowym – dany obszar uznany zostanie w świetle nowego prawa za obszar zdegradowany.
W kolejnej części artykułu: kiedy dany obszar uznany może zostać przez gminę za obszar rewitalizacji oraz formalności przy uchwalaniu gminnych programów rewitalizacji.
Wybierz inwestycję:
PRZED:
Działka inwestycyjna
59 zł / m2
53 zł / m2
45 zł / m2
65 zł / m2
39 zł / m2
30 zł / m2
430 zł / m2
375 zł / m2
PO:
Działka budowlana z
infrastrukturą
245 zł / m2
280 zł / m2
244 zł / m2
350 zł / m2
181 zł / m2
200 zł / m2
1476 zł / m2
716 zł / m2
Co zrobiliśmy:
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy sieć wodociągową do działek
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Uzyskaliśmy decyzję o warunkach zabudowy
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Inwestycja
czas inwestycji w miesiącach
zysk w skali roku
Całkowity zysk z inwestycji
Enklawa Dziwnówek
46 miesięcy
24,42%
131,06%
Mielno Marina
59 miesięcy
20,07%
145,75%
Gąski
186 miesięcy
13,59%
620,34%
Koniusza
72 miesiące
12,41%
101,74%
Jaworek
37 miesięcy
19,32%
72,41%
Gąski I
105 miesięcy
11,47%
158,63%
Mielenko II
34 miesiące
57,80%
264,15%
Osada Jaworek sektor C
49 miesięcy
32,89%
219,39%
Smołdzino
53 miesiące
20,73%
129,83%
Mielenko II
55 miesięcy
6,93%
35,93%
Mielno Marina
41 miesięcy
36,93%
192,63%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,25%
315,74%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,35%
317,08%
Kameralne Kładno
50 miesiące
22,02%
129,15%
Gąski I 650
142 miesiące
12,02%
283,25%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
60 miesięcy
15,60%
106,44%
Mielenko
75 miesięcy
13,00%
114,71%
Mielenko II
53 miesiące
10,51%
55,47%
Mielno Molo
24 miesiące
24,68%
55,46%
Gąski II 950
59 miesięcy
10,29%
61,87%
Mielenko
72 miesiące
10,17%
78,82%
Mielenko
64 miesiące
8,25%
52,62%
Mielenko
64 miesiące
8,28%
52,88%
Chłopy
57 miesięcy
7,68%
42,11%
Chłopy
57 miesięcy
9,12%
51,38%
Wytowno
75 miesięcy
7,81%
60,04%
Gąski I 650
39 miesięcy
10,46%
38,18%
Wytowno
74 miesiące
8,22%
62,79%
Chłopy
55 miesięcy
5,41%
27,34%
Smołdzino
53 miesiące
16,11%
93,45%
Mielenko II
33 miesiące
10,06%
30,17%
Gąski I 650
29 miesięcy
7,44%
18,93%
Chłopy
43 miesiące
6,60%
25,74%
Przesuń, żeby zobaczyć wszystkie kolumny