Z tego artykułu dowiesz się:
Udane przekształcenie działki rolnej w budowlaną to klucz do sukcesu inwestycji. Warto jednak wiedzieć, jak dokładnie to uczynić. Wielu zainteresowanych zadaje sobie też pytanie, czy każdą działkę rolną da się przekształcić w budowlaną? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym artykule.
Na wstępie warto zauważyć, że przekształcenie działki z rolnej na budowlaną to sprawa odrębna od wyłączenia gruntu z produkcji rolnej. W tym tekście skupiamy się na pierwszej kwestii.
Przy okazji podkreślmy, że często spotykany termin „odrolnienie działki” ma jedynie charakter potoczny. Z prawnego punktu widzenia coś takiego nie istnieje.
Inwestor decydujący się na przekształcenie działki rolnej na budowlaną powinien przede wszystkim sprawdzić, czy lokalne władze objęły ją miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Z pierwszą sytuacją mamy do czynienia, gdy plan ten istnieje, a interesująca nas działka figuruje w nim jako budowlana. Wówczas oczywiście nie ma konieczności jej przekształcania.
Warto jednak pamiętać, że działki budowlane są zazwyczaj droższe. Wynika to między innymi z tego, że przeszły one już żmudny proces przekształcenia.
Gdy kupujesz od razu działkę budowlaną, tracisz szansę na zarobienie na wzroście jej wartości wskutek przekształcenia.
Co jednak jeśli działka objęta jest miejscowym planem zagospodarowania, ale figuruje w nim jako rolna? Pozostaje nam wówczas złożenie wniosku o zmianę miejscowego planu zagospodarowania.
Nie istnieje lista wymaganych do tego dokumentów. W praktyce warto jednak (oprócz danych osobowych i adresowych) dołączyć kopię mapy, materiały graficzne itd. Do tego wskazane jest dodanie podstawowych informacji o planowanej inwestycji albo o zmianach, jakie chciałbyś przeprowadzić. Zdarza się, że gmina wymaga dostarczenia mapy geodezyjnej lub mapy zasadniczej. Warto też uzasadnić, dlaczego twoim zdaniem działka powinna być przekształcona. To znaczy podać odpowiednie argumenty.
Musisz jednak pamiętać, że nie jest to normalna sprawa urzędowa, w której otrzymujesz gwarancję i termin rozpatrzenia. Wniosek o sporządzenie lub zmianę miejscowego planu zagospodarowania to tylko swego rodzaju propozycja obywatelska.
Władze gminy nie muszą jej więc w ogóle brać pod uwagę. Mogą też odwlekać jej rozpatrzenie nawet przez lata. W praktyce zdarza się tak szczególnie wtedy, gdy petycja dotyczy małego obszaru lub wniosków jest niewiele.
Na lepszej pozycji stoją inwestorzy wnoszący przekształcenie większej przestrzeni. Saveinvest zbierając propozycje wielu inwestorów znajduje się w takiej sytuacji na uprzywilejowanej pozycji wobec gmin.
Wiele zależy też od lokalnej specyfiki. Jeśli taki plan istnieje i działka określona jest w nim jako rolna, to złożenie wniosku o jego zmianę pozostaje jedyną opcją.
Warto pamiętać, że w niektórych sytuacjach gmina ma w zasadzie związane ręce. Dzieje się tak, jeśli tak zwane „studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego” wskazuje na rolne przeznaczenie gruntu.
Wówczas urzędnicy nie mogą zmienić przeznaczenia działki na budowlaną w miejscowym planie zagospodarowania. Obowiązuje ich bowiem konieczność zachowania spójności w dokumentach planistycznych.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego musi być zgodny ze studium. Istnieje możliwość jego zmiany, podobnie jak zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Jednak w praktyce w przypadku pojedynczej działki zmiana ta jest de facto niemożliwa. Inaczej wygląda sprawa w przypadku inwestycji zorganizowanej i służącej szeroko rozumianemu interesowi gminy. Szczególnie, gdy realizuje ją inwestor instytucjonalny. Innymi słowy zmiana studium jest możliwa dla większego obszaru, o ile wpisuje się w kierunek rozwoju gminy.
Co jeśli planu zagospodarowania przestrzennego nie ma? Wówczas inwestor sam decyduje czy starać się o sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (pod względem formalnym działa to tak samo, jak wniosek o zmianę planu zagospodarowania) czy też wnioskować o warunki zabudowy.
Zazwyczaj prostsza okazuje się ta druga opcja. Popularną „WZ-tkę” można potocznie określić mianem małego planu zagospodarowania.
W tym wypadku rozpatrywanie sprawy trwa krócej. Jeśli urząd przyjmie wniosek, interesant otrzymuje konkretny termin rozstrzygnięcia.
Wniosek o ustalenie warunków zabudowy może złożyć de facto każdy. Nawet jeśli nie jest właścicielem nieruchomości.
Oznacza to, że jeśli dopiero rozważasz nabycie działki, również możesz złożyć odpowiedni wniosek. Jednak odmiennie wówczas wygląda sprawa opłat.
Tylko właściciel, użytkownik wieczysty oraz organizacje pożytku publicznego jednostki budżetowe i jednostki samorządu terytorialnego są zwolnieni z opłaty skarbowej. Pozostali muszą zapłacić 598 złotych.
Od 3 stycznia 2022 r. obowiązuje wzór formularza wniosku o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego lub warunków zabudowy. Istnieje możliwość złożenia go nie tylko osobiście w urzędzie, lecz również listownie lub internetowo. We wzorze formularza znajdziesz również listę załączników wymaganych w tego typu dokumentach.
Zgodnie z art. 61 Ustawy o Planowaniu i Zagospodarowaniu Przestrzennym z dnia 27 marca 2003 na wydanie decyzji o warunkach zabudowy można liczyć tylko w przypadku spełnienia wszystkich poniższych kryteriów:
W wyjątkowych przypadkach niespełnienie części wymogów nie musi skutkować odrzuceniem wniosku o „WZ”.
Jak podaje rządowy „Serwis informacyjno-usługowy dla przedsiębiorcy” chodzi tu choćby o zabudowę zagrodową „w przypadku gdy powierzchnia gospodarstwa rolnego związanego z tą zabudową przekracza średnią powierzchnię gospodarstwa rolnego w danej gminie”. Chodzi tu jednak o sytuację, gdy “co najmniej jedna działka sąsiednia, dostępna z tej samej drogi publicznej, jest zabudowana w sposób pozwalający na określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy w zakresie kontynuacji funkcji, parametrów, cech i wskaźników kształtowania zabudowy oraz zagospodarowania terenu, w tym gabarytów i formy architektonicznej obiektów budowlanych, linii zabudowy oraz intensywności wykorzystania terenu”.
Wyjątek obejmuje też linie kolejowe i niektóre inwestycje produkcyjne.
Warto też dodać, że kiedyś wydanie decyzji o warunkach zabudowy na glebach najwyższej jakości (klasy 1 do 3) wymagało zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Od 2015 roku, w pewnych przypadkach nie jest to konieczne.
Jeśli kwestia dotyczy uproszczonej procedury (dom do 70m2 powierzchni zabudowy na potrzeby mieszkaniowe inwestora, którego obszar oddziaływania mieści się na działce/działkach zaprojektowania), decyzja zostanie wydana w ciągu maksimum 21 dni.
W pozostałych przypadkach trzeba poczekać do 90 dni. W praktyce z różnych przyczyn zdarza się, że czas oczekiwania się przedłuża.
Na wydanie decyzji o warunkach zabudowy wpływają czynniki wymienione w art. 61. Przed zakupem terenu warto jednak wziąć pod uwagę także inne kwestie. Dlatego też na przykład warto zauważyć, że liczba czynników mających wpływ na decyzję o warunkach zabudowy jest wysoka. Na przykład specjaliści firmy Saveinvest, pomagający klientom w przejściu przez proces sprawdzają 70 kwestii dotyczących terenu, który będą później oferować do sprzedaży.
Zazwyczaj najważniejsze jest sąsiedztwo. Jeśli bowiem sąsiednie działki otrzymały decyzję o WZ, to zapewne otrzyma je również twoja działka. W praktyce zdarzają się jednak wyjątki.
Istnieje pewne ryzyko, że po uzyskaniu decyzji o warunkach zabudowy gmina uchwali nowy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, w ramach którego twoja działka zostanie uznana za rolną. Plan taki z zasady powoduje wygaśnięcie warunków zabudowy.
Aby uniknąć tej mało przyjemnej sytuacji, można na przykład niezwłocznie po otrzymaniu decyzji o WZ uzyskać pozwolenie na budowę. Jeśli bowiem je otrzymasz przed uchwaleniem nowego miejscowego planu zagospodarowania, to jesteś bezpieczny i możesz rozpocząć budowę.
Czy podobnie działa skorzystanie z uproszczonej procedury zgłoszenia budowy? Zdania są tu podzielone. Warto więc przedstawić konkretny przypadek specjaliście.
Przekształcenie działki z rolnej w budowlaną nie generuje opłat w przypadku decyzji o warunkach zabudowy (z wyjątkiem wspomnianej wcześniej opłaty skarbowej lub kosztów pełnomocnictwa).
Nieco bardziej skomplikowana jest sprawa przy zmianie miejscowego planu zagospodarowania. Tutaj może pojawić się tak zwana opłata planistyczna.
Jednak dzieje się tak jedynie wtedy, gdy inwestor sprzeda działkę w ciągu 5 lat od dnia uchwalenia lub zmiany planu.
Wysokość opłaty planistycznej powinna być ustalona w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Jej maksymalna wysokość to 30% wzrostu wartości nieruchomości.
Istnienie tej opłaty jest uzasadnione. Przekształcenie działki z rolnej na budowlaną zazwyczaj wiąże się bowiem ze wzrostem rynkowej wyceny gruntu.
Jak więc widzimy, nie zawsze przekształcenie działki rolnej na budowlaną jest możliwe. Jednym z przypadków jest brak zgody urzędu gminy.
Z kolei wydanie pozytywnej dla inwestora decyzji o warunkach zabudowy, jak wspomniano wcześniej, również zależy od wielu czynników (np. kwestia sąsiedztwa czy możliwości doprowadzenia mediów).
Warto też pamiętać, że zgodnie z „ustawą 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych” na cele inne niż rolnictwo i leśnictwo można przede wszystkim przeznaczać nieużytki oraz grunty o najniższej przydatności do produkcji. Chodzi tu zatem o obszary z glebami najniższych klas.
Niekiedy przekształcenie jest możliwe, ale mocno utrudnione. Jak już wspomnieliśmy, w przypadku gleb wysokiej jakości (klasy I-III) co do zasady przekształcenie na cele budowlane wymaga zgody ministra właściwego ds. rozwoju wsi. Od 2015 roku istnieją jednak wyjątki zwalniające z tego wymogu.
Aprobata ministra nie jest konieczna pod warunkiem łącznego spełnienia pewnych warunków. Ich listę wymienia ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
Zgodnie z nią:
“Nie wymaga uzyskania zgody ministra właściwego do spraw rozwoju wsi przeznaczenie na cele nierolnicze i nieleśne gruntów rolnych stanowiących użytki rolne klas I–III, jeżeli grunty te spełniają łącznie następujące warunki:
2) położone są w odległości nie większej niż 50 m od granicy najbliższej działki budowlanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1990 oraz z 2021 r. poz. 11, 234 i 815);
3) położone są w odległości nie większej niż 50 metrów od drogi publicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470, z późn. zm.);
4) ich powierzchnia nie przekracza 0,5 ha, bez względu na to, czy stanowią jedną całość”.
Przy okazji warto podkreślić, że zmiana przeznaczenia państwowych gruntów leśnych zawsze wymaga zgody Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa lub upoważnionej przez niego osoby. Z kolei zmiana przeznaczenia innych gruntów leśnych zawsze wymaga zgody marszałka województwa po uprzednim wyrażeniu opinii przez izbę rolniczą.
Przekształcanie gruntów to skomplikowany proces, a wielu klientów zastanawia się czy sobie z nim poradzi.
W Saveinvest oferujemy do sprzedaży grunty sprawdzone pod kątem 70 kryteriów, w tym tych dotyczących możliwości przekształcenia działek na budowlane.
Klienci nie muszą zatem znać się na tym temacie ani angażować się w uciążliwe procedury. Firma informuje ich o postępach procesu.
Wyłączenie gruntu z produkcji rolnej to odrębny etap, następujący już po przekształceniu działki rolnej na budowlaną. Wiąże się ze zmianą użytku na gruncie i zmianą podatku rolnego na podatek od nieruchomości, złożeniem wniosku do starostwa i zwiększeniem podatku (wskutek zmiany podatku rolnego na podatek od nieruchomości) w przypadku otrzymania decyzji.
Inwestor, który otrzyma zgodę na wyłączenie gruntów z produkcji rolnej, musi opłacić tzw. należność oraz opłaty roczne. Ich kwoty zależą od jakości gruntu lub lasu, a wysokość określa ustawa.
Mowa tu o poważnych kwotach, lecz w pewnych przypadkach można uzyskać z nich zwolnienie. Szczegółowe omówienie problemu wykracza jednak poza zakres tego artykułu.
Wybierz inwestycję:
PRZED:
Działka inwestycyjna
59 zł / m2
53 zł / m2
45 zł / m2
65 zł / m2
39 zł / m2
30 zł / m2
430 zł / m2
375 zł / m2
PO:
Działka budowlana z
infrastrukturą
245 zł / m2
280 zł / m2
244 zł / m2
350 zł / m2
181 zł / m2
200 zł / m2
1476 zł / m2
716 zł / m2
Co zrobiliśmy:
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy sieć wodociągową do działek
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Uzyskaliśmy decyzję o warunkach zabudowy
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Utwardziliśmy drogę
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Utwardziliśmy drogę
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Wydzieliliśmy wszystkie działki
Przekształciliśmy wszystkie działki na budowlane
Uzyskaliśmy pozwolenia na budowę
Podłączyliśmy działki do sieci gazowej
Podłączyliśmy działki do sieci wodociągowej
Podłączyliśmy działki do sieci energetycznej
Inwestycja
czas inwestycji w miesiącach
zysk w skali roku
Całkowity zysk z inwestycji
Enklawa Dziwnówek
46 miesięcy
24,42%
131,06%
Mielno Marina
59 miesięcy
20,07%
145,75%
Gąski
186 miesięcy
13,59%
620,34%
Koniusza
72 miesiące
12,41%
101,74%
Jaworek
37 miesięcy
19,32%
72,41%
Gąski I
105 miesięcy
11,47%
158,63%
Mielenko II
34 miesiące
57,80%
264,15%
Osada Jaworek sektor C
49 miesięcy
32,89%
219,39%
Smołdzino
53 miesiące
20,73%
129,83%
Mielenko II
55 miesięcy
6,93%
35,93%
Mielno Marina
41 miesięcy
36,93%
192,63%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,25%
315,74%
Jaworek Sektor C
54 miesiące
37,35%
317,08%
Kameralne Kładno
50 miesiące
22,02%
129,15%
Gąski I 650
142 miesiące
12,02%
283,25%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
61 miesięcy
21,44%
168,46%
Smołdzino
60 miesięcy
15,60%
106,44%
Mielenko
75 miesięcy
13,00%
114,71%
Mielenko II
53 miesiące
10,51%
55,47%
Mielno Molo
24 miesiące
24,68%
55,46%
Gąski II 950
59 miesięcy
10,29%
61,87%
Mielenko
72 miesiące
10,17%
78,82%
Mielenko
64 miesiące
8,25%
52,62%
Mielenko
64 miesiące
8,28%
52,88%
Chłopy
57 miesięcy
7,68%
42,11%
Chłopy
57 miesięcy
9,12%
51,38%
Wytowno
75 miesięcy
7,81%
60,04%
Gąski I 650
39 miesięcy
10,46%
38,18%
Wytowno
74 miesiące
8,22%
62,79%
Chłopy
55 miesięcy
5,41%
27,34%
Smołdzino
53 miesiące
16,11%
93,45%
Mielenko II
33 miesiące
10,06%
30,17%
Gąski I 650
29 miesięcy
7,44%
18,93%
Chłopy
43 miesiące
6,60%
25,74%
Przesuń, żeby zobaczyć wszystkie kolumny